Henrik Magnus er en meget erfaren traventusiast. Han har bak seg mange år med erfaringer fra jobb på trenerstall og som spiller i Frankrike, New Zealand og Norge. Han har, som mange andre, registrert utfordringene og resultatene i spillemarkedet for Norsk Rikstoto, som igjen har betydning for nivået på løpspremier og økonomien for mange aktive utøvere i hestesporten.
Henrik har mange konkrete synspunkter og gode forslag til forbedringer. Dette kan du lese mere om i denne artikkelen:

PÅ TIDE Å ENDRE KURSEN FOR FÅ MER OMSETNING OG NYE FJES TIL TRAVSPORTEN?

Det er lett å sitte på gjerdet å kritisere andre for å gjøre en dårlig jobb. Både jeg og mange andre har kommet med kritiske innlegg/innspill, uten at dette har blitt sett eller hørt. Har forståelse for at Harald Dørum med flere, blir litt "lukket" for kritikk og ikke greier å se kjernen/innholdet i kritikken, når de opplever at deres navn trukket frem og nærmest blir "idiot erklært". Da jeg har vært litt rundt i verden å både jobbet med - og spilt på hest, samt vært aktiv på håndballfronten så har jeg dannet meg en oppfatning av hva som treffer/trigger publikum. Ønsker å komme med noen innspill som kan få økt omsetning og få nye fjes til banene.

Norsk rikstoto må ta noen små og store grep, for å øke omsetningen.

1. Fjern bongavgiften på  V4, V5, V65, V76 og V75. Det vil øke systemspillene i disse spillene, samt at man får med seg en eller annen liten impulsbong fra en hobby spiller.
  2. Hev tilbakebetalings prosenten(tbp) i f.eks. V5 til 87,5% i en periode på 1 år. Se om dere kan snu den negative spiralen i dette spillet.
  3. Hev tbp i plass og vinner spillet til 90 % for en prøveperiode på 1 år.
  4. Innfør amerikansk place og kall det gjerne 1-2 spillet, men ha tbp på 92%.
  5. Jobb hardt og intens med å få Rikstoto Direkte med i Norgespakken. Slik at løpene kommer ut til folket.
  6. Prøv å gi gratis RD på nettet i en prøveperiode på 3 måneder. Dere har alt å vinne med ett slik "lokketilbud" som dette vil være.
  7. Jobb i sammen med de forskjellige lokalbanene om få vist løpene(RD) deres på de nærmeste lokal tv stasjonene i området. Gjerne med noen innslag med lokale aktører/profiler.
  8. Kutt ut tv  og radio reklamer som gjør narr av spillerne, og som bare har fokus på de millionene som man har minimums sjanse på å vinn. Lag heller reklamer med fokus på profiler. Bruk litt av reklamemidlene til å formilde informasjon om hvilke type spillprodukter NR har tilbud sine kunder. Lag en enkel lærebok og opplæringsfilm som tar for seg hvert produkt, bruk da gjerne noen av "ekspertene" til dette.
  9. Les i gjennom alle konstruktive forslag og innspill som har kommet i form av lese innlegg og lederspalter det siste året, her er det mange gode råd som ikke er personkritikk.
  10. Gi pressen gratis mat(høye smørbrød er alltid en suksess) og drikke under V75 stevner, sørg for at alle medier får invitasjon. Det vil gi travsporten en "goodwill" som kan gi både økt omsetning og mye mer positiv oppmerksomhet.
  11. Jobb med å få nye samarbeidspartnere. Kontakt Norsk Motorsport forbund og Norsk Trekkhundeklubb å forhør om dere kan tilbud dem spill på deres arrangementer. Noen av de spillene dere kan tilby er jo vinner, plass og tvilling. Her må NR tilby disse partene en del av kaken, men det kan også gi kryss spill effekt på sikt for hestesporten.

Lokalbanene og lokale travlagene må ta ansvar for å skape liv og inntekter på banene.

Må innrømme at jeg ikke helt hvordan de enkelte banene og lokal lagene jobber og at de nedenfor stående forslagene, er kun forslag og ikke kritikk av baneledelsene og lokal lagene rundt omkring i landet.

1. Lag ett opplegg hvor dere samarbeider med kommunene i deres område og gir dem hver sin løpsdag. Hvor dere tilbyr at den kommunen sine bedrifter får mulighet til å ha stand på banen. Tilby bedrifter å ha sitt eget løp, med seiersdekken i firmaet sin logo på og kanskje en ærespremie som er ett av dette firmaet sine produkter. Lag en pakke for bedriftene med både stand, firmaløp og middag for de ansatte. Bruk en av trenerne på banen til omvisning på stallområde og fortelle litt om travsporten. Bruk lokale spillprofiler/eksperter(kontakt spillforeningen) til å informere om hvordan man kan spille på hest.
  2. Få til ett nært samarbeid med lokale medier, hvor dere informer om profiler fra det område de dekker som skal starte den kommende løpsdagen. Gi dem mest mulig informasjon, her kan man jo bruke de lokale travlagene som informasjonkilder. Send også referater og løpsresultater til disse mediene. Gi alle lokale medier mat og drikke på løpsdager, det vil gjøre din travbane attraktivt for journalistene. Tilby lokaltv og radio å sende samtlige løp etter løpslutt i samarbeid med RD, hvor den lokale TV/Radioen har fokus på sine lokale profiler.
  3. Få med de lokale travlagene i regionen til lage spillelag med hovedfokus på V5 spillet, men at de får en poeng etter odds for hvert vinnene spill de har noen av odds spillene ved siden. Det spillelaget som har mest poeng i løpet av året får en helaften på banen med inkludert mat for alle spillelagets deltagere. Begrens hvert spillelag til å 20 personer og en innsats per løpsdag på kr 1000, med prøv å få til at det er minst 1 spillelag per kommisjonær i nær området.
  4. Samarbeid med lokallagene og trenere/lokale profiler til å være ute på stand i lokal område for å vise fram sporten og lokal banen. Inviter skoleklasser til åpne dager på banen.
  5. Lag egne rekruttkvelder på banen, hvor man har opplæring i ponni-trav/ridning. Avslutt med egne løp for deltagerne. Viktig igjen å få med de lokale travlagene på en dugnadsinnsats. Se og lær av Sørlandets travpark sitt arbeid med ponni travet. Lær også av skolekorps og idrettslag, angående dugnader, kakelotterier, loppemarkedet og kommunale søknader om støtte til frivillige organisasjoner. En idé kunne være å lage kommunale ponniklubber.
  6. Gjør noe med mat tilbudet på banene. Få inn f.eks. Burger King og pizzakjede, ved siden av de vanlige mat tilbudene. Gjør fasilitetene attraktive for å kunne dra til bane for å få seg matbit, tenk om det vil være rift om å få ha sitt spisested på den lokale banen.
  7. Tilby den lokale sjakk klubb og brigde klubben egne klubbkvelder/dager i spillehallen når banen ikke har løp.
  8. Hvorfor ikke lage hundeløp på banen, kontakt Norsk Trekkhundeklubb og hør om tror det er en idé.
  9. I min tid som stallmann i Frankrike og New Zealand så jeg både ridebaner,fotballbaner, golfbaner, terrengsykkelbaner, tennisbaner og pilbuebane! på indre bane. Det har jeg tilgode å se i Norge, her ligger masse ubrukt masse/mark som mange flere kunne hatt glede av og som kunne skapt mye liv og positiv energi rundt banene. Vet at ledelsen i Norges Sykkelforbund er veldig positive til å kunne anlegge terrengsykkelbane ved en travbane.
  10. Hvorfor ikke tilby buss til lokalbanen, når dere har kjøringer hvor de får en pakkebillett med inkludert bordplass på banen, baneprogram og tips fra banen sine trenere/stallfolk.
  11. Bruk de lokale profilene for alt det de er verdt! Det er ingenting som er skaper mer interesse en lokale helter. Har sett det innen håndball, hvor en klubb med masse lokale spillere hadde det høyeste tilskuertallet i snitt den ene sesongen og ble nesten helt "død" når de sluttet å bruke egne lokale spillere, folk gadd ikke komme for å se på mer. Travsporten sliter med at folk ikke vet om de lokale heltene, som legger ned masse av timer for sin sport. Det er både NR, DNT ved lokal lagene og lokalbanene sitt ansvar å få dem frem i lyset.

Vil avslutte med at jeg håper DNT og NR i samarbeid ser at de må gjøre noe i sammen. Det mange skarpe hjerner, dyktige personer og sterke personligheter rundt omkring i norsk hestesport. Hva med å samle noen av disse til en dugnadsgjeng/tankeklubb med fritt mandat til å komme med 5 forslag som både DNT og NR forpliktet seg til å følge. Det hadde kanskje vært naturlig å få inn folk(ikke DNT/NR ansatte eller styremedlemmer) som representerte følgende interesser; spill, oppdrett, eier, aktive og media.