harald og bjorn haakonsen

I lederen til den første utgaven av Spillernes Blad, nr 1 i 1995, skriver Bjørn: «Nesten ingen taler spillernes sak, selv om Trav- og Galopp-Nytt er et hederlig unntak. Men selv der «drukner» ofte spillerstoffet i et hav av artikler om avlsplaner, organisasjonsplaner, riktig foring av hest osv. Forståelig nok, ettersom TGN skal dekke alle sider av sporten. I norsk presse går det flere år mellom hver gang spillernes viktigste saker tas opp, dette i motsetning til land som Sverige, Storbritannia eller Australia – der spillerne alltid har høyeste prioritet, langt foran særinteressene i sporten. Det er tross alt spillerne som finansierer det meste, og da er det både rimelig og naturlig at deres synspunkter veier tyngst».

«Storbritannia har fri konkurranse mellom totalisatorspill og bookmaking. Da spørsmålet om et totalisatormonopol var til behandling i Overhuset, var det en av lordene som advarte mot at et slikt monopol kunne utarte til helt uholdbare tilstander med spillerandeler så lave som 70 prosent. Lordens skrekkvisjon og mareritt er dessverre blitt virkelighet – i Norge! Så ille kan det faktisk gå hvis monopolet misbrukes til å undertrykke spillernes interesser».

I 2019 er gjennomsnittlig TBP ca 68 % i følge Norsk Rikstoto. Dette er imidlertid feil, da man må justere for bongavgiften. Tar man hensyn til denne, vil reell TBP i Norge være ca 65,5%. Dette er så lavt, at det selvsagt preger brutto omsetning og interesse i alle grupper av spillere negativt, helt automatisk.

Spillerforeningen.

«I årevis har norske spillere ønsket seg en spillerforeningen, eller i det minste et forum der spillernes interesser blir tatt alvorlig. Dette akter vi å gjøre noe med», skrev Bjørn den gangen i 1995.

Kort tid etterpå ble Spillerforeningen etablert. Jan Gustavsen fra Nittedal og Harald Ruud, nå bosatt i Asker, var blant de ca 30 interesserte som deltok på stiftelsesmøtet. På møtet var også direktør Odd Johnsrud fra Norsk Rikstoto. Han hilset Spillerforeningen velkommen.

Kjente internasjonale kompetansespillere.

Australske Don Scott ble fremhevet av Bjørn i første nummer. Don Scott hadde vært en profesjonell hestespiller i 30 år. Allerede i ung alder begynte Don Scott å interessere seg for hesteveddeløp. Som tenåring sjokkerte han sine foreldre ved å forutsi at en hest ved navn The Trump ville vinne både Caulfield Cup og Melbourne Cup i 1937.

Slik var bookmakeroddsene på de fire mest spilte hestene like før start (norske odds i parentes):

• Flash Gem 2/1 (3,00)
  • Cotton 6/1 (7,00)
  • Golden Figure 6/1 (7,00)
  • Maniana 7/1 (8,00)

Don Scott hadde i sin løpsanalyse regnet ut at Cotton var 5,25 hestelengder bedre enn Flash Gem, favoritten i løpet. Flash Gem var igjen 2,25 hestelengder bedre enn Golden Figure. Mariana var jevngod med denne.

1 kilogram i vektlettelse innebærer at hesten blir 1,5 hestelengder bedre, i følge Scott. De fire hestenes prestasjonsnivå kunne derfor uttrykkes i kilogram:

• Cotton 63,0 kg
  • Flash Gem 59,5 kg
  • Golden Figure 58,0 kg
  • Maniana 58,0 kg

Etter Scotts utregning var Cotton den eneste hesten i løpet som sto til overodds, altså den mest spillbare hesten. Ikke nok med det, overoddsen var fantastisk god. Fratrukket innsatser fikk han 7-8 ganger bedre betalt enn det som måtte til for å gå «break even».

Den dagen lærte Don Scott en lekse så verdifull at den senere gjorde ham til mangemillionær i hestespill.

Dette ligger i kjernen av hva Bjørn har hatt som sin hovedoppgave å presentere til sine lesere over nesten 25 år. Kort oppsummert vil vi trekke frem:

• Ha ekstrem selvkontroll.
  • Ha god oversikt over eget spill, før regnskaper, lær av feil.
  • Ha gode strategier for spill.

Alle kan forholde seg til punkt 1 og 2. Evner man det, sa sikrer man god selvkontroll. Man sikrer hva flere av oss kompetansespillere har hatt som hovedfokus i alle år: «Spill skal være en sunn hobby og hyggelig forlystelse».

Når Bjørn i alle SB-numrene i 25 år presenterte gode strategier for alle spill i alle spilleformer, ble bladet ei skattekiste for entusiaster. Bjørn fortalte at i noen år, som SB ble utgitt, kunne det være 550 abonnementer. Vi vet at SB-utgivelsene gikk på omgang i venneflokken og i spillelag, og derfor ble hvert nummer lest av 1.500 til 2.000 aktive spillere i Norge. Etter hvert også noen abonnenter i Sverige.

Det sosialpolitiske engasjement som Bjørn alltid hadde, forståelse for alle sider av spillet, også de spilleavhengiges utfordringer, som han viste til i SB-artikler, har vært med å justere viktige holdninger, flere har fått større glede ved sitt spill. For Spillerforeningen var dette en viktig kvalitet ved redaktør Bjørn Håkonsen.

Flere kjente kompetansespillere.

En rekke internasjonale kompetansespillere ble omtalt i SB opp gjennom årene. Dyktige spillere som Peter Braddock, Danny Hill, Malcolm Howard, Julian Wilson, Jach Ramsden, forfatteren Dostajevskij, Andrew Beyer, den dyktige kvinnelige proffspilleren i Australia i en periode, Janice Crawford, bookmaker William Hill. Alex Bird, Mark Coton, Dick Michell, Lorence Voegeles, Barney Curley, Pittsburgh Phil, Barry Meadow, William Crackford, grunderen av bookmaking, Bill Waterhouse. Frank Duval, J.P.McManus er Irlands mestvinnende hestespiller gjennom alle tider. Han er blitt spillemilliardær! Listen er lang over noen av verdens fremste profiler blant verdens spillere, Dette var et lite knippe som Bjørn har sugd kunnskap og erfaringer ut av. Det er et godt råd at man skal lære av de dyktigste.

Bjørn viste dem oppmerksomhet, mest fordi de hadde alle noe å lære bort. Gode strategier har som kjent svært lite med tips og impulsspill å gjøre. Vil man tape penger over tid, da skal man bare følge denne tilnærming. At Norsk Rikstoto presenterer spill pr 2019, og har gjort det lenge, som om tips og impulsspill er det eneste saliggjørende, er grovt feil. Spill på hest er et kunnskapsspill for kompetansespillere, og når man flytter fokus, da blir det feil, noe som igjen gir lavere brutto omsetning. Spillerforeningen har i mange år skrevet om hvorfor tilnærmingene til Norsk Rikstoto har vært fei, både for selskapet og for den enkelte spiller. Pr 2019 kjenner vi status, mye har gått negativt i norsk hestesport. Dessverre.

Bjørn skrev i nr 2 av 1999: «De som arbeider i Norsk Rikstoto er inkompetente personer som sakte, men sikkert ødelegger spillet uten å vite det selv. De tror kanskje de gjør en god jobb, men i virkeligheten kjører de sporten i grøfta». Hørt det før? Hvor mange ganger, med forskjellige vinklinger, har Spillerforeningen tatt opp temaer som gir reduksjon i total omsetning. Verst har det vært etter at direktør Harald Dørum ble sjef for produktbetingelser og markedsføring i selskapet. Det har vært en økonomisk tragedie for sporten.

Unike systemer, god dokumentasjon.

I hvert SB-nummer kunne Bjørn presentere gode systemer i V75, V76, V5, V4, DD, Vinner, Plass, Duo og Trippel. Unike strategier, systemene kunne vise til overskudd i spillet over noen uker eller måneder. En drøm for mange amatører i Norge!

Bare det at han evnet å utarbeide strategier for Norge med de TBP-betingelsene som råder, var en gudegave. De av oss som er så heldige i dag at vi har samtlige SB-numre godt arkivert i 8 brede ringpermer på kontoret, sitter på ei skattekiste. Systemene er like aktuelle, år for år.

Bjørn har sågar gode strategier «For den late som vil bli rik». Når TBP-betingelsene i Norge er ekstremt dårlige, da må slike systemer være gode for å oppveie ulempene med å spille opp mot et selskap som Norsk Rikstoto.

Livet har en slutt for alle.

17. oktober 2018 fikk Bjørn et sterkt hjerteinfarkt. Natt til 21. oktober sovnet han stille inn på Ullevål sykehus med de nærmeste rundt seg.

Begravelsen fant sted i St.Hallvard Kirke 29. oktober. Harald Ruud og Kjell Tore Kristiansen representerte Spillerforeningen ved den anledning.

I en hilsen fra Bjørns kone, Valerie, skriver hun: Kjære Harald. Takk for din omsorg og støtte i forbindelse med bortgangen til vår kjære ektemann og pappa, Bjørn.

Vi ønsker også å rette en stor takk for vennlig deltakelse og oppmerksomhet som bidro til en fin og fredfull begravelse.

Takk for all støtte underveis, og nydelige minneord på dagen.

Valerie og Arthur.

Bjørn var en god og kunnskapsrik venn, en venn av stor betydning for mange av oss når vi søker verdifull innsikt i sport og spill. Bjørn vil aldri bli glemt.

Arven etter Bjørn.

Det grunnleggende for alt sundt spill, strategiene til Bjørn Håkonsen, TBP-forutsetningene og strategiene for spillet, slik professor Richard Thalheimer la frem sine analyser og konklusjoner for det norske marked i rapporten til Norsk Rikstoto i 2001, vil være Spillerforeningens faglige hovedgrunnlag også i årene fremover. Selvsagt.

Hvis noen tenker at når Bjørn har gått bort, da vil landets fremste kompetansespillere justere sitt budskap i debatten, når vi presenterer synpunkter og gir råd til sportens organer. Over 25 år har vi bygget opp en tung og innsiktsfull kompetanse. Derfor kan vi være noen av de beste rådgiverne overfor Norsk Rikstoto, slik Bjørn Håkonsen og Harald Ruud ofte hadde slike roller når Odd Johnsrud og Arne Herberg var direktører i spilleselskapet før 2005. Spillerforeningen mener hva vi gjør. Vi har dokumentert mange ganger at våre anbefalinger har vært riktige, som grunnlag for beslutninger i Norsk Rikstoto og DNT. Derfor tillater vi oss å antyde at Spillerforeningens medlemmer er blant de fremste entusiastene av norsk hestesport.