Fem spillere følte seg som ei kasse rødvin da de besøkte Biri i februar. Hvorfor, kan du lese nedenfor. Det ble en fornøyelig lørdag med lystige kommentarer blant venner. Vi fikk vite hva som er positivt ved å ta feil, det kom en etterlysning etter varmesøkende TV-kameraer, kostnader og effekt ved TV- og radioreklame for V75 ble drøftet, og vi fant frem til noen interessante teorier om hvorfor verden ikke alltid går fremover……

Hva blir dagens V75-omsetning, var spørsmålet ved 11-tiden denne lørdagen. Norsk Rikstoto har brukt et anstendig millionbeløp (dessverre ikke opplyst i TGN) på mediereklame for V75 i januar og februar, og sammen med det faktum at det var dobbel jackpot i V75, var det interessant å vurdere på forhånd hva omsetningen kunne bli. Ekspertene» på Rikstoto Direkte har i flere dager sagt at V75-omsetningen på Biri ville bli over 20 millioner…..

V75-omsetningen blir 18,2 millioner, sa Harald. Jeg tror 18,4 millioner, sa Stein. Frode mente at 17,8 millioner var en kvalifisert prognose.

Fasit kl 15.05 var kr 18.200.050,-. Da var det klart at Harald, Spillerforeningens leder, bommet med en 50-lapp. Som vanlig en innerblink i prognosen fra den kanten!

V5 til bordet.

Stein er, som spillere flest, ikke oppsatt på å tape. Han ønsker ikke å tape i sitt nøkterne spill, og han ønsker helle ikke å tape i uskyldig konkurranse eller veddemål blant venner. Skal vi sette opp en V5-bong og dele på den her ved bordet, sa Stein. Han var på hugget. Ingen hadde noe bedre forslag.

Stein ordnet detaljene. Stein ville ha banker på Orlando Piner (8) i V5-4. Harald fryktet for Sonador (11) med Eirik Høitomt. Den er sterk. Det endte med at hest nr 8 ble banker på bordsystemet, mens Harald brukte nr 11 på sitt private system. I løpet kom Sonador i dødens, dro frem Orlando Pinder i 2.dre par utvendig, og inn mot streken var det Jørn Morten Kvikstad og Orlando Piner som vant. Han fikk jo alt servert, sa Harald, og måtte trøste seg litt, da incidenten gjorde at Harald tapte drøyt 14 tusen. Men det var det ingen som tenkte på ved bordet. Systemet til Stein gikk inn, han tok V5, og fem glade vinnere kunne lystelig dele kr 8.772,-. Ikke noe kjempebeløp, akkurat, sett med øynene til kompetansespillere. Men Harald erfarte at en god ting ved å ta feil, er den gleden det gir andre……

Skuffende V75-omsetning.

Vi skjønner RD-kommentatorene. Vi antar at ledelsen i NR tenkte likedan. Denne lørdagen burde omsetningen komme opp mot 20 millioner. Dobbel jackpot og massiv reklame for et millionbeløp på TV og i radio, burde gi resultater. Slik tenkte NR-ledelsen.

Men slik gikk det ikke. I Spillerforeningen var vi skeptiske til NR’s antakelser. Selv om dobbel jackpot er interessant, det blir jo som en mer attraktiv TBP for 7 rett, så er det mange tusen spillere som «har brent seg» de siste 2 årene. 35 % av V75-omgangene har gitt elendige NR-utbetalinger, og da hjelper det ikke å kakle om at «du kan vinne 22 millioner». Det blir som i eventyret. Man roper ulv, ulv, og til slutt er det ingen som tror at noen ulv vil komme.

Jeg er bekymret, sa både Frode og Joe. Hvis vi tenker oss en ordinær V75-omsetning på 13,7 millioner, og vi denne gang fikk 18,2, da blir differansen 4,5 millioner kroner. Da er det 4,5 millioner som blir ukeeffekten av dobbel jackpot og en offensiv reklame. Tar vi 4,5 millioner og multipliserer med 40 % (som er NR’s andel), da får vi 1,8 millioner netto til NR. Da kan jeg ikke skjønne annet enn at spilleselskapet går med netto underskudd denne uken i V75! De har brukt mer på reklame enn hva de fikk i sin andel fra spillet, sa Joe. Enig, sa hele gjengen rundt bordet. Trist for hestesporten, som vi alle er glade i, men når NR-ledelsen ikke skjønner de grunnleggende forutsetninger for spillet (TBP-forutsetningene, og betydningen av en gunstigere TBP over tid), da blir motbakkene og resultatene som vi nå ser.

Flere bemerket også det uheldige ved en massiv ukereklame med «22 millioner til en alenevinner», og når kun 17,5 millioner går til gevinst, da blir det et betydelig misforhold mellom løftene i reklamen og hva som reelt fremkommer når omsetningen er kjent. Dyktige spillere følger med på slikt, også…..

Kunstig intelligens.

Milliard-konsernet Apple jobber med kunstig intelligens, og at kunstig intelligens skal bli mer integrert i deres produkter. Jeg skjønner ikke at NR-ledelsen og Harald Dørum konsekvent, år etter år, avviser verdens fremste ekspert, USA-professor Thalheimer. Tenk hvorledes tilstanden ville vært i hestesporten økonomisk, og i spillet på hest, om Thalheimer-rapporten fra 2001 hadde blitt fulgt opp.

Alle er enige i at hjernen er et vidunderlig organ. Også i Hestesportens Hus ved Bjerkebanen vet man dette. Men man får det inntrykk at litt for en del i ledelsen av hestesporten begynner hjernen å virke når man står opp om morgenen, og så stopper mye opp når man kommer på kontoret….. Slik man vi kunne karakterisere tingenes tilstand. Evnen til å tilpasse produktene til europeiske markedskrav, tilpasningen årlig av driftsbudsjettene, og svake driftsresultater taler for seg.

Vi er mange spillere og aktive i hestesporten som tenker og spør slik. Men ikke alle gir uttrykk for dette i full åpenhet. De tør ikke, sa Joe.

Verden går ikke fremover hvis flertallet hele tiden skal legge premissene og bestemme, sa Harald. Og sånn er det vel. Akkurat som i næringslivet eller i statsbærende partier, som fungerer med gode og kreative politiske verksteder, da evner man å løfte samfunnet videre. Man ser utfordringene. Man finner frem til gode og bredt aksepterte fellesløsninger. Denne kreativitet savner jeg i både Norsk Rikstoto og hos Det Norske Travselskap, sa Stein.

Hyggelig på Biri.

Det er hyggelig på Biri, var de 5 helt enige om. En fyldig middagsmeny til kr 175,- pr person, er helt greit. Blide mennesker ved bordene og en hyggelig betjening, gir et godt konsept og en rekrutterende ramme. Vi anbefaler et besøk!

Varmesøkende TV-kameraer.

V75-3 ble et spesielt løp. Kraftig vind og snø i luften, gjorde at det ble helt ufyselig i løpsbanen. Det var utfordrende for hester, kusker, løpsreferent og dommere. Sånn kan det være i vinter-Norge. Heldigvis var det kun ett løp som ble preget av de ekstreme værforholdene.

NY Love Game (6) med Marius Høitomt ledet den første runden. Men i sisterunden, da vi så ingenting fra tribuneplass, skjedde det noe. Da hestene kom ut av siste sving, var favoritten Jaccaroo (3) i tet, og han vant komfortabelt.

Men hva skjedde på bortre langside? spurte Harald. Håpløst å vite. Man burde hatt varmesøkende kameraer, som man blant annet har til mange oppgaver i Forsvaret, sa Stein. Vi smilte alle sammen. Det er nok ikke realistisk at RD-sendingene blir utstyrt med slikt moderne utstyr. Det skjer ikke. Men der og da, under dette løpet, var det greit at temaet kom opp.

Eget spill.

På forhånd var vi enige om at det kunne komme en del overraskelser i V75. Flere løp hadde flere aktuelle vinnerkandidater. Når banen var en god vinterbane, kanskje litt hard, da var det grunnlag for å sette opp noe spekulativt i V75.

Etter 4 løp var verdien i V75 kr 10.086,-. Med noen tunge overraskelser i de siste løpene, ville det meste av de gjenværende bonger i landet forsvinne. Hester som Løset Moemi (ble nr 2), og Alsaker Faks og Alsaker Piril (som ble nr 2 og 3) ville ryddet godt opp. Men det hjelper jo ikke, når «våre» hester ikke var først på streken.

Vi måtte nøye oss med noen beskjedne beløp i V75, noen kroner i trippel og vinner, en grei V5, mens den favorittpregede kombinasjonen i DD, var for kjedelig for oss. I DD skulle vi gjerne hatt Alsaker Faks eller Alsaker Piril. Begge disse er på gang! Vi fikk med oss 14.000 i gevinster fra Biribanen denne lørdagen.

På lørdagskvelden hjemme hos Stein på Øvre Vang, ble det en hyggelig kveld for Frode, Harald og Stein. Vi var innom de fleste temaer for spill i Norge og Europa. Det blir interessant å følge utviklingen for spillemarkedet i Norge, spesielt når både Norsk Tipping og Norsk Rikstoto ikke evner å leve opp til forventningene, både fra kundene, og fra myndighetene.

God mat og godt drikke (Jack Daniels whisky), er ikke å forakte. Stein er en glimrende vert! Denne lørdagen følte vi oss alle fem som ei kasse god, gammel rødvin. Rødvin blir, som kjent, bedre og bedre for hvert år som går.