En spiller skrev til Spillerforeningen i en mail: «Hjernen er et vidunderlig organ. Den begynner å arbeide i det øyeblikk du står opp, og slutter å fungere når man kommer frem på jobb i Hestesportens Hus ved Bjerke».
Kanskje skal vi se de røde regnskapstallene til Norsk Rikstoto i en slik sammenheng?

Dørum snur steiner – men NR-omsetningen stuper…...

«Snu alle steiner», sier man når strategier legges. Men hvor mange ganger skal Harald Dørum og styret i Norsk Rikstoto snu de samme steinene om og om igjen uten å komme videre? Regnskapet for 2012 var skuffende lesning hos Norsk Rikstoto. Nedgang og et dårlig driftsresultat! Regnskapet for 1. halvår 2013 var igjen skuffende lesning. Nedgang igjen! Så får vi tallene for årets 3.dje kvartal. «Nå går det mot lysere tider», sier Dørum i TGN 06. oktober. Men han forteller samtidig om en alvorlig svikt i omsetningen hittil i 2013 med 64,4 millioner!!

Ingenting av dette overrasker oss i Spillerforeningen. Vi har sagt i flere år at dette vil skje, og hvorfor dette vil skje. Det er bare å lese artikler på www.spillerforeningen.no eller bruke noe tid på artikler i Spillernes Blad som utgis av Bjørn Håkonsen. Vi har sagt at dette er den selvsagte utvikling, selv om vi, som hestesportens største entusiaster, er de første til å beklage de røde tallene.

Det vi husker best fra 2013, som har gitt Spillerforeningen flest tilbakemeldinger, som har gitt mye negativ omtale på hestesportens debattsider, har vært:

• Bongavgiften for nettspill ble innført våren 2013.
  • Fadesen på Øvrevoll, der måldommer oppga feil løpsresultat i løp 8 på Derby-dagen, og at Norsk Rikstoto – hele 2 måneder senere – enda ikke har kompensert og utbetalt gevinstene til de rettmessige spillere med vinnerbonger i løpet.
  • Budsjettet for løpspremier til hesteeiere blir redusert med 4,5 millioner 2. halvår.

Disse punktene trekker en vei: Nedover!

Vi har eksempelvis sagt – med faglig tyngde – at økningen i bongavgiften vil gi en nedgang i omsetning, helt automatisk, som vil ha større proveny-virkning for Norsk Rikstoto enn hva bongavgiften isolert sett vil innbringe. Det betyr netto tap, er som å innføre en lavere tilbakebetalingsprosent, og er direkte uklokt.

Lysere tider?

«Vår egenproduksjon av norske løp på norske baner er for lav», sier Dørum som hovedårsak til at det blir flere løp til Sverige, og at NR har et omsetningsproblem i Norge. Hele 544 løp ble tilbudt til Sverige disse måneder i 2013 mot 419 løp i tilsvarende periode i 2012, en økning på 29.8 %.

Spillerforeningen må igjen korrigere NR-direktøren. Det er ikke antallet løp i Norge som er hovedfeilen. Det er kvaliteten på løpsmateriellet som gjør løpene lite attraktive for det brede lag av publikum. Stor forskjell i kvalitet gir ujevne løp, spesielt når bredden i eliten og i sølvdivisjonen er mager. I en rekke artikler på www.spillerforeningen.no har vi skrevet om dette opp gjennom årene. Hovedproblemet er:

• Svake varmblodsløp i lavt grunnlag (lite poeng), som i hovedsak og grunnleggende sett skyldes bruk av dårlig hoppemateriell i oppdrettet.
  • Uinteressante kaldblodsløp i grunnlag under 75.000,-! Når en kaldblodshest har blitt 6-10 år, og den enda ikke har passert kr 75.000,- i grunnlag, da har denne hesten ikke noe i en løpsbane å gjøre! Bruk den som hobbyhest på gården til glede for ungdom, funksjonshemmede og familien. Det skal vi ikke han noen meninger om. Det er opp til hver enkelt og dennes økonomi. Men spar oss for 7-8 år gamle kaldblodshester som ikke har tjent penger og som løper rundt i 1,33-fart!

Vi befinner oss ikke lenger på 1950-tallet, da man ikke hadde TV i Norge, da kulturtilbudene var lengt færre enn i dag. Konkurransen i folks oppmerksomhet er knalltøff i 2013. Da nytter det ikke å komme med slike løp. Folk skremmes vekk fra banene…..!

Derfor er det mange spillere som synes svenske løp er attraktive. Både fordi de er sportslig mer interessante, og fordi de er jevnere og dermed spillemessig bedre.

TGN-direktør Truls G Pederesen: «Ingen myte at norske løp er for dårlige som spilleløp».

Helt enig. Men hva så? Da nytter det ikke for DNT og TGN å forsvare alt hva amatørene holder på med i hestesporten når det er nettopp amatørene som skaper dårlige varmblodshester og elendige kaldblodshester i lave grunnlag! De profesjonelle får «skiten» ut av stallen i løpet av noen korte måneder. En amatør fortsetter med denne hesten i år etter år, og klager samtidig sin økonomiske nød på møtene i Amatørforeningen og i DNT……

Det må nytenkning til, skriver man i TGN. Det må nytenkning til, skriver de som sliter økonomisk i sine innlegg i TGN, og som er amatører med et par dårlige kaldblodshester hjemme på stallen..….

Her skal dere få noen klare råd:

• Stimuler de dyktige, de som satser økonomisk, som har ambisjoner om kvalitet i løpsbanen. Støtt trenere som Øystein Tjomsland, Trond Andersen og Frode Hamre. Stimulerer man elite-trenerne da vil flere oppdage at det lønner seg økonomisk å ha høyere ambisjoner. Enerne oppfordrer i all virksomhet flere til å bli enere! Eksemplets makt.
  • Støtt opp om de unge kvinnelige trenerne i norsk travsport. Mange av disse er dyktige. Overraskende dyktige! La disse vokse og få ansvaret for flere hester. Hesteeiere, som har ambisjoner, bør investere i gode varmblodshester hos disse.
  • DNT må etablere et omstillingsprogram der amatører i større grad samarbeider, slik at økonomien i en «stall» blir sunnere, romsligere og gir rom for mer attraktive investeringer, slik at ambisjonene kan legges høyere, slik at de kan skape bedre kvalitet. Vi trenger langt færre enkeltstående og små amatører. Få dem vekk! La oss få flere sammenslutninger hvor flere samarbeider – «Stall Ambisiøse Amatører» - som skaper noe attraktivt i løpsbanen.

Men mange i DNT og i redaksjonen i TGN tenker ikke slik. Man vil ikke. Man tør ikke. Man er ikke modige nok til å ta diskusjonene og fatte vedtakene. TGN skriver 08. oktober på lederplass:

«Det er ingen myte at mange norske løp er for dårlige som spilleløp. Det sier mange større spillere vi snakker med. Hva kan gjøres med det? Sikkert en enda bedre løpsutskrivning, flere hester til start og fullere felter enn i dag. Hamre-stallens fantastiske dominans de siste årene stimulerer dessverre ikke spillet. Søndag passerte de 200 stallseirer i år. Det er en enorm prestasjon, men ved å være så suverene, «dreper» de mange løp spillemessig».

Tenk det. Nå skal det også være et problem i hestesporten at noen er dyktige. At Atle Hamre er en dyktig trener på stall Hamre, er noe vi har visst siden 1980-tallet. At Frode Hamre er dyktig til å disponere i løp, ser alle. Problemet er ikke brødrene Hamre. De er begge dyktige. Problemet er at ikke flere har ambisjoner og jobber som dem! Problemet er at ikke flere trenere har realistiske ambisjoner og klarer å rekruttere hesteeiere som vil satse, og som vil investere i amerikansk, fransk eller gjerne svensk og norsk kvalitet, i hester med et reelt potensial.

Stearinlyset til Harald Dørum.

Man kan alltid håpe. Man kan drømme. Men det blir litt som ulven i eventyret. Roper man ulv for mange ganger, da gidder ikke folk å høre på en lenger. Man mister troverdighet. Mange oppfatter Harald Dørum som NR-direktør slik. De røde tallene taler for seg. Nedgangen i det norske spillet til norske baner taler for seg. Man kan kamuflere seg bak en grei omsetning til søta bror, og mange spillere synes det er greit å ha fokus på løp over grensen. Men det ligger en kjedelig sannhet i dette: Når omsetning fra norske spillere til Sverige er større enn omsetningen fra svenske spillere til Norge, da betyr det en kapitaleksport til vårt naboland. Det blir ikke høyere løpspremier i Norge av det! Derfor er vi også enige i trenerforeningens leder, Espen A Schem, når han er bekymret.

Men vi burde ha ambisjon om både et spill til Sverige, slik vi har i dag, og gjerne også enda flere tilbud i perioder. Det viktigste er likevel å ta et oppgjør med amatør-kulturen i norsk travsport. Her ligger mye skjult. Høye kostnader, store million-overføringer over statsbudsjettet, og dårlig materiell i løpsbanen.

Det hjelper ikke å gå rundt å tro at norsk hestesport har flere liv enn katten. Det hjelper ikke å gjøre samme feil gang etter gang, og håpe at resultatene blir bedre. Man blir heller ingen hvit ridder av å predike i TGN at man «tror på lysere tider», og dermed forsøke å skjule at tallene i regnskapene ikke er så dårlige. NR-ledelsen klamrer seg til en årsomsetning på 3,8 milliarder, men de ekstreme driftskostnadene – som også LMD kritiserer – gjør at nettobidraget gir en usunn økonomi for sporten. «Formålet» sulter…..

Et godt råd på 3 ord!

Vi gjentar at vi opp gjennom mange år har skrevet mye om optimalisering av spillet, om utfordringene med at Norsk Rikstoto har verdens dårligste forutsetninger i egne produkter (lav TBP), forutsetninger som ikke akkurat er rekrutterende, om råd fra verdens fremste ekspert professor Thalheimer, om råd fra spillguru Bjørn Håkonsen og hans råd i Spillernes Blad, om de råd som er gitt av Spillerforeningen i møter og i et stort antall artikler.

Vi nøyer oss denne gang med å gi et råd på tre ord: Les Spillerforeningens hjemmeside!