Det dummeste et spilleselskap kan gjøre, det som svekker tillit til sport og spill mest, er å lure mange spillere fra en gevinst som de rettmessig har krav på. Egentlig er det helt utrolig at slikt skjer i et statskontrollert monopolselskap i Norge. Men det skjedde faktisk på Øvrevoll på derby-dagen i år! Saken blir imidlertid enda mer alvorlig, da ledelsen ved både Øvrevoll og i Norsk Rikstoto ikke har gjort det nødvendige for å rette opp og kompensere det økonomiske tap som en rekke spillere ble påført!? Hvordan er dette mulig? Hva må nå bli gjort for å rydde opp i Øvrevoll-rotet? spør moralens voktere, dvs styret i Spillerforeningen, som ivaretar spillernes forbrukerrettigheter. Saken har rystet spille-Norge. Vi har på en uke fått henvendelser fra aktive spillere i syv fylker. Debattene hos en rekke kommisjonærer er opphetet. Flere varsler at de går til advokat. Alle føler at de har blitt svindlet for et gevinstbeløp. Spillerforeningen, som kjenner reglementene godt, mener at advokatene har en enkel jobb for å fremprovosere de rettmessige erstatninger.

Først litt historikk. Hva skjedde?

Måldommer Sven Eriksen, gjør en grov feil. Han leser av målfotoet fra løp 8, og erklærer hest nr 2, Simbad, som vinner med hest nr 10, Mamaloca, på plass nr 2. Bildet dokumenterer at rekkefølgen mellom hestene var motsatt, og at oppgitt løpsresultat var feil. Måldommeren skylder på dårlig kamera og sollyset (!). Løpet startet i følge løpsprogrammet kl 16.17.

Direktør Hans Petter Eriksen, bror til måldommeren, kunne rettet opp feilen. Han hadde myndighet til dette frem til 15 minutter etter siste løp den aktuelle løpsdagen, dvs kl 18.27 som var 15 minutter etter kl 18.12 da løp 11 gikk i mål. Øvrevoll-ledelsen hadde faktisk 2 timer på seg til å gjøre hva reglementet sier.

Vi vet at direktør Hans Petter Eriksen gjorde en vurdering mellom løp 8 og 11. Han konkluderte med at resultatet oppgitt av måldommer, som alle så var feil, skulle opprettholdes!? Alle spør selvsagt hva direktørens motiv for å gjøre dette: Var det for å beskytte en feilaktig avgjørelse i dommertårnet av hans bror? Var det fordi direktøren ikke kjente til reglementet godt nok, slik at han ikke var kjent med at han kunne (og skulle) ha overprøvet og rettet opp en feilaktig beslutning vedr løpets og spillets utfall.

Vi vet at ATG i Sverige kontaktet direktør Harald Dørum i Norsk Rikstoto mellom løp 8 og 11. Man oppdager i Sverige at administrasjonen ved Øvrevoll har gjort en grov feil – men man klarer ikke å rydde opp i dette ved galoppbanen…..!?

Kl 18.40 oppgir direktør Harald Dørum i NR at han får første henvendelse fra en spiller om at resultatet som er oppgitt, er feil, og at han sitter med en vinnerbong – dvs en bong som burde være en vinnerbong, hvis korrekt løpsresultat hadde glitt oppgitt.

Kl 18.42 ringer redaktør Truls G Pedersen i TGN til direktør Dørum, og spør: Hva nå? Redaksjonen i bladet hadde tydeligvis – kun 15 minutter etter løp 11 – fått den første henvendelsen fra spillermiljøene.

Hva sier reglementet hos Norsk Rikstoto?

§ 2.4 – Totalisatorresultatet i et løp er offisielt når det er åpnet for gevinstutbetaling. Dersom totalisatorresultatet som er brukt for gevinstberegning likevel viser seg ikke å være i overensstemmelse med løpsresultatet, skal totalisatorresultatet brukt ved gevinstberegningen korrigeres. Odds/gevinster beregnes på nytt basert på den opprinnelige premiepotten. Slik korrigering må gjøres senest 15 minutter etter at totalisatorresultatet for siste løp på den aktuelle løpsdagen er offisielt. Dersom opprinnelig gevinstberegning har vært for lav og gevinst er hevet, vil differansen etterbetales.

§ 6.5 – Gevinstutbetaling og tilbakebetaling må finne sted senest 90 dager etter løpsdagen. Spiller som mener ikke å ha mottatt den gevinst eller tilbakebetaling vedkommende mener å ha krav på, kan klage til Norsk Rikstoto ved å sende inn protest. Protestskjema finnes på www.rikstoto.no. Protestskjema må være sendt senest 100 dager etter løpsdagen. En eventuell protest behandles av Norsk Rikstotos klageutvalg, som avgjør om protesten skal tas til følge eller avslås. Klageutvalget gir skriftlig meddelelse tilbake om utfallet av protestbehandlingen.

Spillerne har retten og grunnlaget for gevinstutbetaling på sin side!

Det kan ikke herske noen tvil: Alle spillere som har vinnerkuponger med rett resultat fra løp 8 den 25. august skal ha gevinstbeløp utbetalt!

Vi mener dette må gjelde for:

  • Spillere som har levert registrert spill. Etter vår mening plikter Norsk Rikstoto å gjennomgå egen database for dette spill, og utbetale det rettmessige gevinstbeløp – uten at spilleren tar noen initiativ! Vi mener at § 2.4 – «dersom opprinnelig gevinstberegning har vært for lav og gevinst er hevet, vil differansen etterbetales». Dette må bety at de som har fått et delbeløp, må få restbeløpet utbetalt. De spillere som ikke har fått noe beløp, skal ha dette beløp automatisk utbetalt ved en gjennomgang av registrert spill i NR’s database.
  • De spillere som har spilt uregistrert – og mange gjør dette på banen, og hos kommisjonærer – vil ikke ha noen umiddelbar dokumentasjon for eget spill. Spillerforeningen anbefaler disse spillere å sende inn en klage, hvor de oppgir sitt spill, dvs bong og kronebeløp, eventuelt også tidspunkt for når spillet ble levert, og hvor det ble levert. Gjøres dette, da vil Norsk Rikstoto kunne gjennomgå egen database, og hvis de finner en bong tilsvarende de opplysninger som er oppgitt, da bør dette danne grunnlag for utbetaling. Da vil Norsk Rikstoto utvise et rettmessig skjønn.

Øvrevoll (Norsk Jockeyklub) og Norsk Rikstoto må ha en informasjonsplikt overfor spillerne ved slike tilfeller.

Spillerforeningen har de siste dagene avventet om ledelsen ved Øvrevoll ville legge ut noen informasjon om hvorledes spillere med gevinstbonger skal forholde seg. Når brødrene Eriksen har rotet det til så grundig som de har gjort, da ville det minste de kunne gjøre å komme med en beklagelse samt en nødvendig rettledning til spillerne som mener de har et krav fra spillet i løp 8 denne dagen.

Men slik informasjon er ikke lagt ut på nettsiden. Dette er ynkelig! Kan det virkelig være slik at man holder denne informasjon tilbake slik at Norsk Rikstoto skal få færrest mulig krav om økonomisk kompensasjon? Spillere tenker raskt slik – med rette.

Norsk Rikstoto hadde et møte om saken mandag 09. september. På dette tidspunkt skulle de ha mottatt rapporten fra direktør Hans Petter Eriksen om hva som faktisk skjedde mellom løp 8 og 11, om hva man gjorde feil – både måldommer og direktør. Spillerforeningen har ikke registrert noen informasjon fra Eriksen-rapporten fra spilleselskapet om hva som faktisk skjedde, slik at spillerne får et grunnlag for hva man skal forholde seg til. Igjen får spillerne et grunnlag for spørsmålet: Holder man tilbake denne informasjon fra for eksempel www.rikstoto.no fordi man vil dempe antallet krav, og dermed aktivt bidra til å dempe det totale gevinstbeløp man skal erstatte?

Det blir dessuten et moment at når det er satt en tidsfrist for spilleren til å klage, da skrumper denne tid for handling inn, når spilleselskapet bruker uforholdsmessig mye tid på det administrative. Igjen føler spillerne at deres rettigheter settes til side.

Hvem bør dekke det totale gevinstbeløp som skal kompenseres?

Norsk Rikstoto er operatør, og bærer det hele og fulle ansvar overfor spilleren.

Men Spillerforeningen skjønner at det kan bli et tema innad i sporten – mellom Norsk Rikstoto og Øvrevoll-ledelsen – om hvem som bør dekke erstatningen. Når den feil som er gjort av måldommer og direktør ved Øvrevoll, er hinsides hva som er mulig for erfarne personer i slike verv, da vil noen stille spørsmålet: Bør et personlig ansvar bli aktuelt overfor noen i ledelsen ved Øvrevoll? Et slikt krav må eventuelt bli fremmet av Norsk Rikstoto overfor Norsk Jockeyklub.

Hva med en ansvarsforsikring?

En erfaren spiller spør: I min verden ville en bedrift som Øvrevoll Galopp ha tegnet en ansvarsforsikring for sin virksomhet. En slik forsikring er ment å dekke det rettslige erstatningsansvar som Øvrevoll vil kunne komme i.

Spillerforeningen har ikke innhentet opplysninger om Øvrevoll har slik forsikring. Vi antar at man ikke har slik forsikring, at man er selvassurandør, og at man derfor «hopper uten fallskjerm»……

Hva har enkelte spillere skrevet i offentlighet og til oss i Spillerforeningen?

Det kan være greit å gjengi noen av disse innspill i den hensikt å understreke alvoret i saken, og for å få frem hvordan reaksjoner i spillermiljøer har vært:

  1. «Jeg er en av mange berørte etter skandalen på Øvrevoll 25.08. Gikk ikke glipp av noen voldsomme summer, kun kr 4.836,- (6 x 4 rett). Men synes saken stinker så mye at jeg ønsker litt hjelp til å belyse saken. Jeg har spilt trav og galopp i mange år, og har aldri vært borti så grov uaktsomhet som dette. At man vinner og taper, er noe man takler daglig. Men denne situasjonen skal de ikke slippe unna. Har politianmeldt saken som svindel, men regner med at den blir henlagt. Vil videre prøve saken sivilt mot rikstoto, samt måldommer Sven Eriksen og direktør Hans Petter Eriksen for deres uaktsomhet eller svindelforsøk. Vil gjerne komme i kontakt med andre berørte, slik at vi kan gjøre dette til et gruppesøksmål».
  2. «Øvrevoll-direktør Eriksen er ikke snau! Etter selv å ha innrømmet udugelighet, og i felleskap med broren utvist en grov uaktsomhet under løpene 25.08, kommer han nå og tilbyr meg 10.000,- i kompensasjon! Da under forutsetning av at det blir mellom Øvrevoll Galopp og meg, og at jeg ikke kommer med fremtidige krav!? Jeg har svart at i mine kretser kaller man dette korrupsjon, og at jeg gjerne treffer ham og resten av de ansvarlige, inkludert Dørum og totosjefen hans, i en rettssal. Saken går nå videre med advokat i førersetet».
  3. «Lavmål så det holder, og denne gjengen skal man stole på i dette spilleselskapet. Lykke til videre. Dette har dere i Spillerforeningen under full kontroll – verre med gjengen på Sherryhaugen….».
  4. «Sånn som saken har utviklet seg, vil det nok være lønnsomt både økonomisk og omdømmemessig for både rikstoto og øvrevoll å betale samtlige som kan dokumentere tapt gevinst».

Lotteritilsynet er koblet inn.

En spiller opplyser at han har vært i kontakt med direktør Atle Hamar i Lotteritilsynet. Vi i Spillerforeningen er enige i at dette er en sak for Lotteritilsynet. Derfor er denne artikkel oversendt direktør Hamar med anmodning om at vi blir skriftlig orientert om hva de gjør og hvorledes de konkluderer.

En spiller, Audvin Linde, skriver:

«Veldig fint at du engasjerer deg. Dette er jo en satans sak, men som det er nå, venter jeg på et svar fra Lotteritilsynet. Jeg så i Dagbladet at Dørum påsto at Lotteritilsynet hadde konkludert med at de ikke hadde gjort noe galt! Men i samme intervjuet sier direktør Hamar at de gransker saken, men hadde ikke konkludert enda. Har du sett oppslaget i Dagbladets nettavis angående at Eriksen ville bestikke meg med kr 10.000,- for å holde kjeft? Det er ikke måte på hva man skal oppleve! Tar kontakt straks jeg hører fra Lotteritilsynet. Fint at du og Spillerforeningen ligger frempå! Før øvrig – jeg gir meg aldri!».

Spillerforeningen mener vi har innhentet alle relevante informasjoner, og vi har sammenholdt dette med reglementets ordlyd. Det er ingen tvil om hvilke feil som er gjort i flere instanser, og at spillerne har krav på gevinstbeløpene i tråd med hva vi har nevnt ovenfor.

Direktør Harald Dørum sjokkerer oss hvis han forsøker å pynte på saken, for å spare en utbetaling til dyktige spillere. Det er kun en aktør med monopolrettigheter som kan opptre slik i et marked!

Lotteritilsynet er nødt til å komme til samme konklusjon som Spillerforeningen. Vi imøteser Lotteritilsynets skriftlige svar.