Storspiller fra Nord-Norge: «V76 på Bjerke kan bli spikeren i kista for Norsk Rikstoto!»
Bjerkebanen bytter ut V65 med V76 for onsdagskjøringene fra høsten av. Produktet skal ha en TBP på 60 % (mot 65 % for V65 i dag). Hver onsdag skal i tillegg 5 % av omsetningen legges i en bonuspott, som deles ut på en super-onsdag en gang i måneden. Det betyr at i 3 av 4 V76-omganger vil TBP være kun 55 %. Det er latterlig, ja, noen sier destruktivt lavt! Det er ikke overraskende at Spillerforeningen har mottatt en rekke henvendelser de to første dagene etter at Norsk Rikstoto lanserte det nye spillet. Se også hva redaktør Bjørn Håkonsen i Spillernes Blad skriver i sitt brev til salgssjefen i Norsk Rikstoto, gjengitt nederst. Bjørn skriver om «den eneste suksessfulle metoden som er kjent her i verden når det gjelder totalisatorspill».

Her er noen kommentarer fra «nord og sør» som Spillerforeningen har mottatt i løpet av 48 timer fra dyktige, reflekterte og frustrerte kompetansespillere etter at V76-forslaget kom:

1. Spørsmålet er hvor stokk dum det går an å bli!
  2. Dette er faktisk ikke det dummeste disse «skapningene» har fremmet. Argumentasjonen som benyttes og reduksjonen i omsetningen, år for år, sier mye om at problemene har sine årsaker.
  3. Godt spill til dere alle – så lenge vi, motvillig, trenger å spille på hest til Norsk Rikstoto!
  4. Jeg tror at Norsk Rikstoto er en saga blott i 2015. Da kommer Trendybet og Nordicbet, og kanskje andre selskaper i en sunn konkurranse. Jeg ser frem til en ny tidsalder for spillet, og for en styrket økonomi i norsk hestesport!
  5. Et nytt V76-produkt krever mer i markedsføring og nye typer bonger. Det blir penger rett ut av vinduet!
  6. Nå blir det bare å spille V76 en gang pr måned, den onsdagen det ligger noen ekstra jokerkroner i potten.
  7. Jeg skjemmes over alle idiotene som finnes i Norsk Rikstoto og norsk hestesport.
  8. Det er helt utrolig at man kan legge frem slike forslag, og samtidig synse i TGN om sin tro på produktet og at det gir god omsetning. Fullstendig på jordet!
  9. Magefølelsen min sier meg at det kanskje blir endringer for V75-produktet også, men kanskje ikke i år. Aner jeg at V86 kan bli en realitet, når V75 har blitt gradvis ødelagt over noen år!
  10. TBP er mye viktigere for Norsk Rikstoto enn hva ledelsen skjønner.
  11. V5 på Bjerke i 1988 omsatte for mer enn V65/V5 omsetter i 2014. Samtidig har befolkningen en langt høyere disponibel lønn etter skatt, og kroneverdien er en annen. Stort enklere kan det ikke sies at travsporten er satt helt på sidelinjen i spillemarkedet.
  12. Trottingbet (britisk registrert, men med 80 norske eiere) var et godt produkt for spill på hest i årene 2006-2010. Men Norsk Rikstoto og Lotteritilsynet ønsket ikke en brysom konkurrent med konkurransedyktige produkter (høy TBP).
  13. Totalisatorloven beskytter inkompetanse og produkter som bør være sosialpolitisk uakseptable. Monopolselskaper Norsk Rikstoto lanserer produkter med lav TBP som skaper dårlig og usunn spilleradferd hos en del spillergrupper. Lojalitet fra kundene svekkes.

Kan vi lære noe fra Jægersro i dag?

Onsdag 18. juni var det spill på galopp til Jægersro i Sverige. Dette var omsetningen:

• V5                  Kr 369.801,-
  • V4                  Kr 1.351.290,-
  • DD                 Kr 532.534,-

Det er flere faktorer som påvirker omsetningen i et spill. Det vet selvsagt vi i Spillerforeningen. Vi registrerer at V4- og DD-omsetningen, hvor TBP er 75 %, holder seg langt bedre enn V5. Det gamle V5-spillet, som var dominerende i flere 10-år, er på vei nedover i omsetning og interesse, ganske enkelt fordi TBP fortsatt er på 65 %. Spillerforeningen har i flere år skrevet og sagt at TBP for V5 burde vært 70 % eller 75 %, men NR-.ledelsen skjønner jo ikke hvorfor.

Samtidig tror ledelsen i Norsk Rikstoto og direktør Arnljot Heltberg ved Bjerkebanen at det nye V76-produktet skal endre alt til det positive på onsdagene…..?

Spillerforeningen spår følgende:

1. Enten blir V76-produktet ikke lansert, da Norsk Rikstoto skjønner i løpet av juli og august at protestene fra kompetansemiljøer er massive. Da trekker man forslaget tilbake med en eller annen flau «halen-mellom-beina»-begrunnelse.
  2. Man lanserer produktet. I løpet av de første månedene ser man at omsetningen og resultatene blir akkurat som Spillerforeningen har prognostisert. Da oppdager man at V76-produktet ikke er liv laga med ekstremt lave TBP-forutsetninger. Men dette kommer først på et tidspunkt da man har rotet bort noen millioner på markedsføring, og man enda en gang har provosert sin viktigste kundegruppe, kompetansespilleren.

Bjørn Håkonsen, redaktør av Spillernes Blad (www.spillernesblad.com) har 18. juni sendt et innlegg til salgssjef Geir Langseth. Bjørn skriver:

«Jeg leste dette i et innlegg på OddsNet: «Salgssjef i NR, Geir Langseth, uttaler i TGN at han ikke skjønner hvordan de skal øke omsetningen».

Et tips, let i skuffer og skap etter Thalheimer-rapporten hos Rikstoto. Der finner du svaret.

Å gjeninnføre V75 på riksdekkende TV (gratiskanal) og fjerne bongavgiften, bør løfte V75-omsetningen til rundt 15 millioner kroner i uken. Å øke spillerandelen i V75 fra 60 til 70 prosent, vil øke omsetningen med ytterligere 49,7 prosent til 22,5 millioner kroner, i følge professor Richard Thalheimers rapporter til Norsk Rikstoto, som dere mottok i 2001. Dette tar imidlertid ca 4 år uten markedsføring, og det vil ta ca 18 måneder før endringen begynner å bli lønnsom, da V75 er et langsomtrepeterende spill. For å finansiere denne investeringen, tar dere fra markedsføringsmidlene på tv-reklame. Den koster mange ganger mer enn den innbringer, fordi V75-produktet er så elendig, med kun 60 prosent tilbake til kunden, at det ikke lønner seg å bruke en eneste reklamekrone på det. Å reklamere for såpass dårlige produkter, har aldri vært lønnsomt.

Jeg ville imidlertid ha startet med å øke spillerandelen i V5 og V65 til 70 prosent, slik Spillerforeningen har foreslått i årevis. I følge professor Richard Thalheimer vil dette øke V5-omsetningen med 24 prosent. Også dette vil ta ca 4 år, men fordi V5 omtrent er et daglig spill, vil det bare gå 5-6 måneder før investeringen begynner å bli lønnsom. Jeg ville ha tatt et spill om gangen, og gå løs på neste spill, V65 eller trippel, når den første endringen begynner å gi overskudd.

Alle baner her i verden, som har hatt stor fremgang, har gjort det som en følge av høyere spillerandeler. Det finnes ingen annen kjent vei til suksess for hestesporten. Jeg har fulgt dette nøye i over 30 år, så dette er et emne jeg vet veldig mye om. Galoppsporten i Hong Kong, de amerikanske galoppbanene Kentucky Downs og Tampa Bay Downs er eksempler på hvordan sviktende omsetning kan omgjøres til enorm suksess. Travbanen Meadowlands i New Jersey økte spillerandelene i V4 og V5 fra 78 til 85 prosent i 2011, og omsetningen vil trolig være tredoblet innen neste år. Du kan lese mange artikler om hva som har skjedd på disse banene på internett. Skriv inn banens navn på ordet takeout på Google. Takeout er avgiften til hestespillet. Hvis spillerandelen er 85 %, vil takeout være 15 prosent.

Med håp om at dette vil være til hjelp, siden det er den eneste suksessfulle metoden som er kjent her i verden når det gjelder totalisatorspillet».