Spillerforeningens årsmøte i Bergen 11-13. juni vil få betydning for mye og mangt. Viktige temaer for møtet: Hva er til hinder for at totalomsetningen hos Norsk Risktoto skal nå 6-7 milliarder kroner pr år? Hvor lenge vil adm.direktør Harald Dørum og styreleder Mattis Asplin fortsette i sine posisjoner, når de over flere år har gjort en elendig jobb? Frustrasjonene i spillernes A-segmentet er store, og er hele tiden voksende. Flere mener at Dørum bør søke tilbake og bli innehaver og leder i et lite reiselivsselskap ved Ullevål. Asplin bør konsentrere seg om multer og tyttebærplukking i Nesbyen, hvor han har en fjellgård. Norsk Rikstoto trenger ny ledelse!

Innledningsvis vil vi minne om at Spillerforeningens ledelse har relevant nasjonal og internasjonal spillfaglig erfaring, samt mangeårig og bred politisk erfaring, og leder- og organisasjonserfaring fra styreverv og lederstillinger. Ved noen korsveier opp gjennom årene har vi valgt å være tydelige, og la oss legge til: Vi har alltid hatt rett når vi har anbefalt at nøkkelpersoner i lederstillinger i Norsk Rikstoto eller Det Norske Travselskap bør finne seg noe annet å gjøre. Vi kan minne om:
  • Tom Berntzen (kjent SV’er, og NRK-medarbeider) ble informasjonsdirektør i Norsk Rikstoto. Vi anbefalte bare noen uker etter at han fikk jobben – med god begrunnelse - at han burde trekke seg tilbake. Han søkte ny jobb i Strømsgodset Fotball et par måneder senere, i mai 2006.
  • Eirik Mietle (med bakgrunn fra Disney-konsernet) ble adm.direktør i Norsk Rikstoto. Det tok oss 2-3 måneder å få bekreftet at han var uegnet for jobben. En hyggelig kar, som forsvant ut kort etter.
  • Kjell Terje Ringdal (egenoppnevnt kommunikasjonsekspert, og deltaker i diverse debattprogram på TV) var i stillingen som hestesportens informasjonssjef noen korte sommermåneder. Spillerforeningen anbefalte hans avgang – med svært god begrunnelse - straks han hadde lagt frem sine ideer om hva han skulle bruke stillingen til. Ringdal søkte avskjed allerede 29.09.09. Harald Dørum ba ham være i stillingen i noen måneder, slik at han kunne sluttføre et profilprosjekt med hvitvin, noen ponnier og en del homofile fra Oslo-miljøer. Det endte med ingenting, og at et millionbeløp ble sløst bort høsten 2009 og vinteren 2010……

Vi kan lære to ting av dette: 1) At hestesporten og Norsk Rikstoto gjør en elendig jobb når de rekrutterer nøkkelpersonell til egen organisasjon, og 2) Spillerforeningen har alltid rett når vi kommenterer nøkkelpersoners virksomhet - hvor vidt de gjør en tilfredsstillende jobb, eller om de bør fratre og å slippe frem ny og mer velegnet kompetanse.

Når Harald Dørum engasjerte Kjell Terje Ringdal, og opptrådte slik han gjorde i samarbeidet med ham, da svekket han sin posisjon som administrativ leder betraktelig. I denne sammenheng bekreftet du ”dårlig gangsyn”, Harald Dørum!

Derfor gjør hestesporten – og norske medier - klokt i å følge med på de tanker og konstruktive innspill som man finner på www.spillerforeningen.no. Norsk hestesport vil øke omsetningen og spill på hest med et betydelig milliardbeløp årlig hvis man lytter til Spillerforeningen!

USA-professor Thalheimer.

Professor Robert Thalheimer er verdens fremste ekspert på internasjonalt spill og optimale rammevilkår for nasjonale spillselskaper. Det var dette som lå til grunn da Spillerforeningen, godt støttet av redaktør Bjørn Håkonsen i Spillernes Blad, i 1996-1998 drøftet grunnlaget for optimale spillforutsetninger i interne møter med ledelsen for Norsk Rikstoto. Tiltaket om å engasjere Thalheimer ble bredt støttet av adm.direktør Odd Johnsrud og salgs- og markedsdirektør Johnny Haugseth. Over en 2-3 års periode fikk Geir Lundh i markedsavdelingen i oppdrag å bringe all relevant informasjon og statistikk til USA-professoren, for å sikre ham det beste beslutningsgrunnlag. Alle data vedr spill i perioden 1960-2000, alle data vedr økonomisk utvikling (lønnsutvikling, prisstigning, relevante indekser) for det norske samfunn ble hentet inn fra Statistisk Sentralbyrå.

Spillerforeningen fulgte prosessen tett. Vi ble overbevist om at det ble gjort en god jobb. I 2000 og 2001 kom to rapporter fra Thalheimer til ledelsen i Norsk Rikstoto. Spillerforeningen var overbeviste om at både ”kompetanse og inkompetanse” innen hestesporten nå ville lytte til verdens fremste ekspertise. Både professor Thalheimer, og Spillerforeningen og oss nasjonalt som sto bak, som på forhånd visste mye av svarene og konklusjonene som professoren kom med. Vi var overbevist om at hestesportens ledelse ville se det optimale for egen inntjening gjennom optimale tilbakebetalingsprosenter for de enkelte produkt hos Norsk Rikstoto. Men slik gikk det ikke!? Vi fikk erfare at bønder er bønder…..

Elendige brakkvannsargumenter fra hestesportens lokale guruer……

Etter 2001 har vi registrert kommentarer og ukvalifisert syning fra mange innen hestesporten. Vår skuffelse har vært størst når vi skulle forholde oss til de håpløse kommentarene fra redaksjonen i TGN, (som ukritisk støttet inkompetansen i bonde-kulturen), og hva ny ledelse i hestesporten og Norsk Rikstoto etter hvert prioriterte.

Spillerforeningens leder, Harald Ruud, deltok eksempelvis i et møte i ledelsen av Norsk Jockeyklub på Øvrevoll i denne perioden. 25-30 personer var til stede. Reaksjonene i møtet var illustrerende. Etter et foredrag over halvannen time, var første merknad fra et styremedlem i NJ: ”Jeg er ikke overbevist om at Ruud og professor Thalheimer har rett”. Deretter begrunnet han sin tvil. ”En høyere tilbakebetalingsprosent ville gi mer til spillerne, og mindre til formålet”. Der stanset den statiske tenkning..…….

Møtet og reaksjonene i møtet, hvor personer som Harald Dørum og Terje Finnbråten var til stede, viste tydelig hvorledes hestesporten tenker, og hvorledes sporten blir ledet. Beslutningstakerne forholder seg til ”ukvalifisert synsing”. Oppfølgingen og ”forståelsen” av Thalheimers rapporter, er fraværende. Å lytte til erfaringer fra for eksempel Australia, der gjennomsnittlig TBP er 83 % i spillet, og der hestesporten er en bred nasjonalsport, var ikke interessant. Vi spør: Tør man ikke? Forstår man ikke betydningen av optimal TBP? Hva har Norsk Rikstoto og hestesportens organer gjort for å bygge kompetanse, og da med grunnlag i den mest grundige Thalheimer-rapport som hestesporten noen ganger ha produsert.

Hva kan vi så forvente etter årsmøtet i Spillerforeningen i Bergen?

Møtet har satt opp tre hovedtalere:
  • Bjørn Håkonsen, redaktør av Spillernes Blad, og landets fremste spillfaglige guru.
  • Harald Ruud, leder i Spillerforeningen – yrkesbakgrunn fra Oslo Børs, Stortinget, flere styreverv, 20 år som liberal-konservativ politiker i en rekke helsepolitiske og næringspolitiske verv lokalt og regionalt, investor i spill gjennom 10-15 år.
  • Jon Erik Hagen, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen, og forfatter av blant annet ”Jon Eriks spillvett-regler”. (gjengitt på www.spillerforeningen.no).

Vi skal selvsagt ikke forskuttere årsmøtets konklusjoner. Medlemmene skal få si sitt. Vi kommer til å registrere de synspunkter som A-segmentet og kompetansespillerne har på hjertet. Det er ingen tvil: Det er mye fra 2009 og 2010 som A-segmentet er svært misfornøyd med! Mange mailer fra de siste måneder taler sitt tydelige språk!

Hva skjer etter møtet? Hva vil Norsk Rikstoto gjøre?

Selvsagt kan Norsk Rikstoto se bort fra de innspill og kommentarer de får etter møtet. Mens NR-ledelsen lyttet i årene 1995-2005, da vi hadde et nært samarbeid, ser vi at de har holdt avstand de siste årene. Slik kan de også opptre etter møtet i Bergen. Vi kommer uansett til å oversende våre merknader. Disse blir også lagt ut på vår webside. Opptrer ledelsen i Norsk Rikstoto klokt, da følger de våre råd. Gjør de ikke dette, da vil vi:
  • Få fortsatt stagnasjon i totalomsetningen.
  • A-segmentet, som er motoren i spillet, vil bli preget av fortsatt frustrasjon, som igjen vil gi svikt i omsetningen.
  • Hestesporten vil netto tape betydelige millionbeløp årlig, når nøkkelpersoner i Norsk Rikstoto, ikke gjør, eller er kvalifisert for å gjøre en god jobb.

Alternativt kan styreleder Mattis Asplin og adm.direktør Harald Dørum i månedene foran oss samarbeide med Spillerforeningen, redaktør Bjørn Håkonsen av Spillernes Blad – dvs Norsk Rikstoto kan samarbeide med det fremste spillfaglige miljø i Norge. Realistiske mål må være:
  • Årsomsetningen hos Norsk Rikstoto må øke i løpet av 2-4 år til 6-7 milliarder kroner pr år. I dag er årsomsetningen elendige 3,7 mkr.
  • Et mer konkurransedyktig Norsk Rikstoto – med en tilbakebetalingsprosent som er nærmere det optimale – vil kunne tilby sunnere produkter til langt flere brukere, småspillere som storspillere. Da vil spill på hest kunne utvikle seg til en hyggelig og sosialt akseptert hobby, en sunn forlystelse, i motsetning til et spilltilbud (en TBP på 67 % i snitt) der kunden i realiteten oppfordres til å tape mest mulig på korstest mulig tid.

Vi håper vi ser deg som deltaker og at du gjerne kommer med innspill til debatten på Spillerforeningens årsmøte fredag 11. juni. Møtet holdes på Akvariet i Bergen, fremmøte kl 18.00 med påfølgende middag på Holbergstuen ca kl 21.30. På lørdag er vi ringside under V75-løpene på Bergen Travpark. Du kan melde deg inn som medlem eller støttemedlem under møtet.

ALLE MEDLEMMER I SPILLERFORENINGEN ER VELKOMMEN!