Av Harald Ruud.

De siste dagene har V5-omganger på Momarken og Biri blitt manipulert. Det har vært enkelt, i følge en omtale i TGN. Det har blitt levert et unaturlig samlebongspill flere steder i landet hvor sistevalgene har fått mange ekstrakryss på seg. Dermed har lottospillerne med lynbonger blitt manipulert og lurt. De kan kaste bongene i søpla!


Det har vært kjent i spillermiljøer i flere år at Rikstoto har nyttet rangeringen i Stallskriket som grunnlag for rangering i egne spill, dvs det spill de selv legger inn umiddelbart når et produkt legges ut på nett og tekst-TV. Nøyaktig hvor mye selskapet legger inn i eget spill, og hvor tung vekt man legger på ”ekspertene” fra Stallskriket, vites ikke nøyaktig. Men en del kompetansespillere har nok gjort seg noen beregninger, og selvsagt også noen refleksjoner om virkningen overfor de som leverer lynbonger.

Med manipulering av rangering og NR’s administrative systemer blir NR-rutinene rundt eget NR-spill synliggjort. Når kreative sjeler med noen solide samlebonger legger dette spill inn i omsetningen på et tidlig tidspunkt, blir rangeringen sterkt påvirket. Dette påvirker rangeringen for lynbongene, som datamaskinen setter opp. Når dette maskinstyrte spill får et volum med manipulerte hester, forsterker dette omsetningen av ”håpløse” hester utover dagen i og med at lyntotobongene representerer 10-15 % av total omsetning.

Hvordan fungerer NR’s eget spill?


Det spill som NR legger inn i egen omsetning, vil spillerne kunne se umiddelbart etter at et produkt legges ut. Dette kan observeres greit i et produkt som DD. Går du inn tidlig etter at DD-spillet er åpnet, vil du registrere et stort antall kombinasjoner er benyttet, selv når omsetnignen er ekstremt lav. Selv med kun noen få tusen kroner i omsetning, er antallet kombinasjoner allerede 5 kolonner ganger 17-20 kombinasjoner pr kolonne, som totalt blir ca 100 spilte kombinasjoner på skjermbildet. NR har selv lagt inn alt spill, eller tilnærmet alt spill, og derfor er kombinasjoner og odds jevnlig fordelt nedover. NR har nyttet rangeringen fra Stallskriket i et enkelt dataprogram.

Slik Spillerforeningen ser det, ligger det ikke noe unaturlig i dette. En leverandør av et pool spill, må legge ut et begrenset antall kombinasjoner for hvert spilleprodukt. Dette ganske enkelt fordi spillere som er ”tidlig ute” skal na noe å forholde seg til. Hvis det eksempelvis på en hverdag kun var spilt 15-20 kombinasjoner i DD, da ville omsetningen tapt på dette, da mange ville avstått fra å spille.

I V5, V65 og V75 har NR egne programløsninger for eget spill. De må legge ut et beskjedent spill, slik at spillet gis en rangering tidlig på morgenen som er tilnærmet troverdig, dvs en rangering som ligner det mange vil tenke og tro. Derfor bruker de rangeringen i fra Stallskriket som grunnlag i egne dataprogrammer for disse produkter.

Slik har dette fungert ganske greit i flere år. Noen kompetansespillere, hvor du selvsagt finner noen i Spillerforeningen, har vært klar over dette. Men den store majoritet følger ikke med på dette. De tror at verden er som den er, og lar seg manipulere.

Er det noen forskjell mellom Norge og Sverige?


Ja, det er flere forskjeller i spillet og rangeringen for spillet i de to landene. Du kan enklest se dette i hvordan rangeringen endrer seg fra time til time, og da kanskje best i et spill som V75. I Norge er rangeringen ganske så stabil. Det betyr at den rangering NR selv legger ut, og det spill som spillerne etter hvert legger inn i omsetningen, følger samme mønster, og må derfor i stor grad være basert på mye av de samme informasjoner. Slik blir det jo når NR bygger eget spill på Stallskriket, og spillerne bruker samme fagblad for selv å bli såkalte ”eksperter”. Det er som man roper i skogen, får man svar. Noen leser TGN, men forskjellen i rangering er begrenset. De to fagbladene i Norge er overraskende like, noe man i seg selv kan fundere over.

I Sverige ser vi et annet mønster i hvorledes rangeringen endrer seg fra time til time, også i produkter med stor omsetning. I svensk V75 ser vi at hester som er rangert som 3-4 valg på lørdag formiddag, kan ende opp som 7-8 valg bare 3 timer senere. Av dette kan vi lese at eget spill i V75 hos ATG bygger på et annet grunnlag enn hva som er tilfellet i Norge. Det er mitt inntrykk at når kompetansespillere i Sverige legger inn sine systemer litt utpå lørdagen, da virker dette spillet så tungt inn i omsetningen, at rangeringen reelt endres. Og når dette skjer, er det selvsagt fordi kompetansespillerne har en annen vurdering av hva som er riktig rangering.


Bør den manipulering som er avdekket, få konsekvenser for NR’s TV-reklame?


NR har i 2008 nyttet et betydelig millionbeløp på TV-reklame. En omfattende omtale og markedsføring av lyntoto som produkt overfor lottosegmentet, dvs de spillere som ikke vet eller som ikke har kompetanse. I TV-reklamen sier man at ”Spill lyntoto. Det er enkelt. Det er maskinen som finner frem til hestene for deg, og maskinen lytter til ekspertene”.

Men hvem er disse eksperter? Er det salgs- og markedsavdelingen i NR som har utviklet dataprogrammene, og at programmene bygger på det grunnlag de gjør? Er det en 25 år gammel free lance journalist i Stallskriket, som har forfattet bladets analyser for en løpsdag som skal være nasjonal ekspert, den ekspert som skal påvirke alt spill? Eller er det samlebonger, som noen kreative spillere har lagt inn i spillet, som faktisk påvirker rangeringen og grunnlaget for lyntotobongene?

Men hvis maskinen ikke ”lytter til ekspertene”, men følger bare hva som til enhver tid er grunnlaget for dataprogrammene, da blir lottospill enda mer tilfeldig enn et lottospill som vi kjenner. Da bygger ikke grunnlaget for lottobongene på hva 25-åringen i Stallskriket har satt opp, men det bygger på en rekke tilfeldigheter ut over dette….

Jeg mener at NR bør endre teksten i sin TV-reklame. Jeg har aldri vært noen tilhenger av lotto- og lynbong-reklamen, ganske enkelt fordi jeg er opptatt av tilbakebetalingsprosent som hovedgrunnlag for spillet og spillerens adferd. Men når nå NR-ledelsen prioriterer som de gjør, da vil Spillerforeningen og hvem det skulle være, måtte forholde seg til hva de presenterer. Men grunnlaget for reklamebudskapet er feil! Det er dokumenterbart feil! Forhåpentlig har denne redegjørelse fått frem noe av grunnlaget for å trekke denne konklusjon.

Så får vi se hva som skjer……


Det skal bli interessant å følge utviklingen videre. Hvem har manipulert spillet? Hva kan kommisjonærene bidra med, da samlebongene som har manipulert spillet i flere fylker, må nødvendigvis være innlevert som uregistrert spill. Men kommisjonæren må vel eller bør vel vite hvem som har gjort dette?

Hva ønsker NR å gå ut med når de skal fortelle om grunnlaget for egne dataprogrammer? Vil det skje endringer i TV-reklamen?

Men viktigst for mange spillere: Hva skal man som spiller (i hvert fall mange spillere) forholde seg til når rangeringen er feil, eller er manipulert?

Når jeg har fundert over temaene som manipulering avdekker, da har jeg også tenkt tanken: Hva om noen innen NR eller i ledelsen av norsk hestesport selv har lagt inn disse samlebongene ganske enkelt fordi et stort volum av antall løpsdager har mange favorittpregede løp, og dette demper muligheten for høyere gevinster, som igjen demper omsetning fra mer krevende kundesegmenter. Kan manipulering rett og slett være en aktivitet for å øke omsetningen hos Norsk Rikstoto, når hestemateriellet er ujevnt og dårlig, og man har behov for å få frem mer krevende forutsetninger for spillet? Jeg skjønner at noen i NR-eller DNT-ledelsen vil riste hoderystende av en slik antydning. Men i disse tider må man kunne tillate seg å spørre om det meste – også overfor virksomheten til en statskontrollert aktør, hvor alt tydeligvis ikke fungerer så tilfredsstillende som det Lotteritilsyn og kulturminister prøver å gi inntrykk av……

Salgssjef Geir Langseth i NR uttaler i TGN at ”Vi må se an utviklingen. Om det (manipuleringen) tiltar i styrke må vi vurdere hva vi kan gjøre for å beskytte Lyntoto som produkt”. Det er slik NR ser det pr dato. Jeg vil tro at mange i Spillerforeningen, og mange spillere med oss, har et nyansert og annet syn på dette.