Kulturdepartementet v/politisk ledelse og
Landbruksdepartementet v/politisk ledelse og
fagavdeling.
Lier, 01. januar 2008.

KLAGE PÅ MARKEDSFØRINGEN AV V75 HOS NORSK RIKSTOTO – BEHOV FOR ENDRINGER I RETNINGSLINJENE FOR DENNE MARKEDSFØRING.

Spillerforeningen engasjerer en del entusiaster av norsk hestesport. Spillerforeningen er opptatt retningslinjene for markedsføring av pengespill skal gjennomføres slik at man begrenser uheldig spilleadferd, og at markedsføringen ikke fører til overdrevet spill.

Spillerforeningen fremmet en klage 02.08.07 overfor Forbrukerombudet på markedsføringen av V75-produktet til Norsk Rikstoto. Vi dokumenterer at markedsføringen i 2006 og 2007 har bidratt til å bryte ned sunne, nøkterne og realistiske holdninger hos spillerne, både hos storspillere og småsatsende småspillere.

Samtidig tar Spillerforeningen utgangspunkt i at spill og spilltjenester er en legitim forbruksbare, og at spillere er legitime forbrukergrupper med legitime interesser, som sådanne. Spill skal være en avkoblende hobby, en kontrollert forlystelse for svært mange, samtidig som deler av overskuddet til spilleselskapene skal gi inntekter til gode samfunnsformål.

Forbrukerombudet viser stor forståelse for Spillerforeningens engasjement, og de konkrete temaer som blir reist.

Etter diverse korrespondanse konkluderer Forbrukerombudet i brev av 15.11.07 til Norsk Rikstoto med et behov for justeringer i retningslinjene for markedsføring av V75-produktet, og for så vidt alle spilleprodukter som sådan. Vi viser til:

·    Vedlegg 1: Brev av 15.11.07 fra Forbrukerombudet og avdelingsdirektør Gry Nergård.

Brevet tydeliggjør dessuten at ”Markedsføringslovens bestemmelser om urimelig og villedende markedsføring gjelder i tillegg til Retningslinjene for pengespill”, og at disse spillprodukter er regulert av flere lovverk enn kun de Forbrukerombudet administrer. Forbrukerombudet mener derfor at departementet bør være rett instans for den videre saksprosess, dette fordi både markedsføringslov og totalisatorlov m/retningslinjer legger føringer og rammer for markedsføringen til Norsk Rikstoto, og fordi det etter Spillerforeningens konkrete anførsler vil være behov for nye vurderinger og endring av dagens retningslinjer.

Behov for justeringer av retningslinjene for markedsføringsloven og totalisatorloven.

Spillerforeningen anmoder derfor Kulturdepartementet og Landbruksdepartementet å se på klagens dokumenter i fellesskap med sikte på nye justeringer i både markedsføringslov og totalisatorlov. Konkret må departementene se på:

1.    Samsvar mellom markedsføringen av vinnersjansene for et spilleprodukt, og de reelle vinnsersjanser med optimale spilleløp i produktet både på kort og lang sikt. Demagogisk reklame for å stimulere til spill på farlig dårlig og dokumentert uriktige betingelser, er sosialt betenkelig. Det skaper illusoriske forhåpninger og holdninger i visse spillermiljøer som er uheldige.
2.    Nye pålegg til endring i retningslinjene, slik Forbrukerombudet fremmer disse i brev av 15.11.07.

Det vises til sakens dokumenter, som vedlegges:

·    Vedlegg 2: Brev fra Forbrukerombudet av 15.11.07.
·    Vedlegg 3: Klage fra Spillerforeningen av 02.08.07.
·    Vedlegg 4: Svarbrev og kommentar fra Lotteri- og stiftelsestilsynet av 21.08.07.
·    Vedlegg 5: Oppfølgende brev fra Spillerforeningen av 08.10.07 på bakgrunn av tilsynets brev.
·    Vedlegg 6: Ny klage av 29.11.07 fra Spillerforeningen på markedsføringen av V75 foran løpene på Momarken 24.11.07.
·    Vedlegg 7: Brev fra Spillerforeningen av 29.11.07, tilleggsinfo.

Forbrukerinteresser – prinsipielle sider.

Spillerforeningen ser på brevet fra Forbrukerombudet som litt historisk. Det synes å være første gang at det både implisitt og eksplisitt har blitt anerkjent av et offentlig organ at spill er en legitim forbruksvare, og at spillere har legitime forbrukerinteresser. Som kjent er det god tradisjon for i Norge å prioritere og ta hensyn til slike interesser for andre forbrukervarer- og tjenester!

Samtidig ser vi i saken at Forbrukerombudet er et organ som reelt beskytter forbrukeren, mens Lotteri- og stiftelsestilsynet, som også har kontroll med markedsføringen av produktene hos Norsk Rikstoto, ikke er opptatt av å kritisere seg selv!? Merknadene fra Lotteri- og stiftelses-tilsynet imponerer oss ikke, noe som fremkommer med spillfaglige argumenter i sakens dokumenter.

Spillerforeningen deltar gjerne i prosesser og dialog med departementet og politiske partier for å få frem sunne og bredt akseptable spillfaglige momenter. Som viktigste spillfaglige miljø i Norge, med bred kompetanse fra Norge og utlandet, bør vi kunne bidra som rådgivere i spillfaglige spørsmål. Det er viktig at lov og retningslinjer for markedsføring ikke bygger på falske illusjoner, men på sunne og målrettede forutsetninger og betingelser. Vi er selvsagt kjent med at spillmarkedenes forutsetninger er i endring i Norge og EU, og derfor er det viktig at prosessen frem til bredt aksepterte rammer, nasjonalt og internasjonalt, bygger på god spillfaglig dokumentasjon, og ikke så mye på tradisjonell politisk støy uten det samme grunnlag.

Spillerforeningen ber om å bli orientert om de tiltak og endringer i retningslinjene som Kulturdepartementet og Landbruksdepartementet kommer frem til. Vi ber samtidig, som engasjert part i saken, om å få tilsendt kopi av eventuelle brev som sendes Norsk Rikstoto, Lotteri- og stiftelsestilsynet, eller andre i sakens anledning.

Vi ser frem til et godt samarbeid.

for Spillerforeningen

Harald Ruud