Jeg blir rasende når vi hører at de fremste hestene i Elitloppet, Jag de Bellouet og Lets Go, er tatt for doping, sier spillerforeningens leder, Harald Ruud.

Tragisk. Uforståelig. Hensynsløst. Frekt. Svært skadelig for europeisk hestesport. Det er sjelden jeg blir målløs og forbannet, men dette går over alle grenser. At Jag de Bellouet ble tatt med forbudte stoffer i kroppen etter Prix d’Amerique for noen måneder siden, gjør parodien og tragedien fullkommen.

Hva nå? Hva mener Spillerforeningen?

Alle aktører innen sporten reagerer helt sikkert ganske likt og er fordømmende. Spørsmålet er hva hestesportens skandinaviske og europeiske organer vil gjøre. Det må være nulltoleranse for doping. Meget strenge straffer må bli innført. Reaksjonen må bli streng.

Hva er ”meget strenge straffer”?

DNT, sammen med svenske myndigheter, må kreve felles opptreden hos europeiske myndigheter:

·    Hester tatt for doping i europeiske storløp må utestenges for all fremtid.
·    Når en trener forsettelig har nyttet prestasjonsfremmende midler forut for europeiske storløp, må han bli fratatt lisens og anledning til å utøve treneryrket for all fremtid.

Nulltoleranse er nulltoleranse.

I USA har vi hatt eksempler på at en trener har blitt utestengt for all fremtid. Slik må det også være på vårt kontinent. I en sak som nå er avdekket, skal ingen kunne snakke seg ut av det – ingen skal med noen kasser med fransk rødvin dempe på reaksjonene, for å si det sånn!

Kan straffereaksjonene være forskjellige ved doping i ”mindre” nasjonale løp enn ved europeiske storløp?

Det skal være nulltoleranse ved all doping og bruk av ulovlige og prestasjonsfremmende midler. Reaksjonen og straffen må være særdeles streng når slikt skjer i europeiske storløp, som Elitloppet og eventuelt Oslo Grand Prix.

Etterforskningen i etterkant vil kunne avdekke nyanser i graden av forsettelighet. Det er forskjell på bevisst handling fra en trener, når dette helt klart kan bevises, og et tilfelle der hesten har fått stoffene i seg, f.eks i matkrybben i en gjesteboks på en bane, og treneren ikke har vært fysisk til stede. Selv om kontrollen skal være streng, og at treneren alltid har hovedansvaret, at stallpersonalet alltid har et egenansvar, så kan det være tilfeller der straffen bør vurderes skjønnsmessig noe lavere enn den strengest tenkelige straff. Treneren skal alltid ha en straff, men jeg mener det må være grader i den straff som gis. Uansett, det er viktig at alle trenere har en beredskap når de er ute og reiser med hestene på egen stall.

Men i dette aktuelle tilfellet, så mener du kanskje at Jag de Bellouet har gått sitt siste travløp?

Ja. Den hesten har gått sitt siste travløp. Få ham vekk fra europakartet! sier Spillerforeningens leder.