2006 blir et meget viktig år for Norsk Rikstoto, Norsk Jockeyklub og Det norske Travselskap.

Populasjonen av hest har vært synkende. Kvaliteten på eliten, spesielt for varmblods, er skremmende lav. Utviklingen har pågått i noen år. Intet i utviklingen overrasker. Da er det på høy tid at sportens ledelse tar de nødvendige grep for å snu utviklingen!

Konkurransen i spillemarkedet hardner til. Spillerforeningen har advart for utviklingen overfor ledelsen i NR de siste 7-8 år. Alt utvikler seg som vi har sagt. NR’s årsomsetning i 2005 blir ca 2,8 milliarder. Dette representerer kun 6 % av totalomsetningen for spill i Norge, og alle med noen ambisjoner for norsk hestesport kan umulig være fornøyde med slike tall…..?

Viktige temaer for 2006:

1.    NR-styret må vedta en plan mot optimalisert tilbakebetalingsprosent (TBP) slik at sportens spilleprodukter blir konkurransedyktige. Man må ha som ambisjon at optimalt nivå skal nåes innen 3-4 år.
2.    NR sammen med NJ og DNT må etablere et samarbeid med svenske og danske interesser, slik at vi fra 2007 får en ukentlig skandinavisk V65-dag for galopp og trav.
3.    Sporten må sette større krav til egne ledere. De som velges inn i NR-styret må ha kvalifikasjoner om et internasjonalt spillemarked og ha nødvendig spisskompetanse av betydning for egen produktutvikling. Det er viktigere å rekruttere ledere som kan ”skape verdier” mer enn å ”fordele midler” fra hva som blir skapt.
4.    NR og norsk hestesport må bli fristilt fra ”hestebyråkratiet” i flere departementer. Ingen milliardbedrift kan få en effektiv og konkurransedyktig drift med politiske og administrative blylodd rundt beina.
5.    DNT må fjerne strenge og kostnadskrevende reguleringer som sterkt og på flere måter bremser sportens utvikling. (Oppdrett, 50/50-forholdet mellom kald- og varmblods)

Kaldblodshesten – hvilken fremtid har den?

I 2006 må vi få en debatt om kaldblodshestens fremtid, og om kostnadene ved hestesportens engasjement for ”nasjonalhesten”.

Vi minner om at kaldblodshesten rolle og betydning i lokalsamfunnet har endret seg radikalt de siste 40-70 år. Rollen er endret fra en brukshest til å bli en hobbyhest. Grunnlaget for å opprettholde kaldblodshesten som en traver og et spilleprodukt er derfor endret.

I dag nytter DNT en 50/50-fordeling for løp ved banene mellom kaldblods og varmblods. Med denne ambisjon bremser man utviklingen og volumet av varmblodshest, og DNT opprettholder en kostbar kaldblodshest.

Kaldblodsløp er sportslig sett ganske trivielle. Løp i lavt grunnlag er rett og slett kjedelige, og representerer for mange av oss en kulturell utfordring! Man skal ha et stort hjerte for norsk hestesport hvis man skal få frem de sterke følelser for sport og spill under et kaldblodsløp i grunnlag under kr 50.000,-.

Norsk hestesport må ha større fokus på hva spillerne ønsker, og de krav som et fremtidig spillemarked krever av sport og underholdning. Da må vi få færre kaldblodsløp, og en større populasjon av varmblods. Denne utvikling vil komme av seg selv hvis DNT fjerner 50/50-regelen. Da vil flere investere i varmblods, som i Sverige.

Spillerforeningen er helt på linje med hva travtrener Roger Walmann m.fl. har uttrykt. Vårt forslag vil gi en bredere varmblodselite i Norge, med flere hester som kan konkurrere på europeisk nivå. Dette vil gi en ”Rex Rodney”-effekt med økt og positiv fokus på norsk hestesport. Økonomien i sporten vil bli styrket.

Kaldblodshesten betyr i dag:

·    Ekstrakostnader for norsk hestesport med et betydelig millionbeløp årlig.
·    Begrensning i rekruttering av spillere og publikum ved banene, ganske enkelt fordi folk ”utenfor sporten” orker ikke å bruke tid på å se gørr kjedelige kaldblodsløp.
·    Begrensning i rekruttering av nye hesteeiere.
·    Tapte inntekter. Både tapt omsetning for NR, og tapte inntekter for norske hesteeiere. Hvis eierne prioriterte varmblods, ville flere hester nå et europeisk nivå, som igjen ville kreere ekstra millioninntekter. Kaldblodshesten kan kun nyttes til noen løp i Sverige, og et oppvisningsløp årlig på Vincennes – og da for å vise franskmennene hvilke nasjonalistiske tullebukker som bor i ”utenom-landet” Norge.

Gi hesteeierne reell frihet til å prioritere hvilken hesterase de ønsker å investere i! Da må 50/50-regelen bort.

Fjern DNT’s kostbare reguleringer! Hoppeeiere må kunne forholde seg til en varedeklarasjon når de velger hingst til sin hoppe. Fjern et foreldet og kostbart kåringssystem av hingster. Dette forslag har for øvrig vært opp til votering flere ganger på DNT’s generalforsamlinger, men flertallet – bestående av bønder fra Bonde- og Småbrukarlaget, uten nødvendige røtter i en konkurransepreget og økonomisk virkelighet – har stemt mot. Nå må disse personene snart forholde seg til virkeligheten anno 2006!

Harald Ruud