De siste 10 år har spillemarkedet i Norge vært igjennom en brutto vekst fra 7 til 42 milliarder. Av denne vekst på 35 milliarder har en av hovedaktørene, Norsk Rikstoto, hatt en beskjeden vekst på kun 1 milliard. Selskapets markedsandel har blitt minimalisert fra 23 % til kun 6 % i perioden!

Denne svikt i resultater opp mot hva som var optimalt og nøkternt sett oppnåelig, skyldes to faktorer:

·    Svak ledelse av Norsk Rikstoto.
·    Mindre konkurransedyktige produkter målt opp mot optimalt nivå.  Spillets forutsetninger må endres gradvis.

Advokat og tidligere styreleder, Per Seime, drøfter i et grundig innlegg i TGN nr 85/2005 prinsipper for ledelse. Han understreker ”det grunnleggende prinsipp for alle stiftelser at stifterne (DNT og NJ) ikke kan bestemme noe eller ha noen innflytelse på stiftelsens forvaltning av sin virksomhet”.

Per Seime setter fingeren på det helt sentrale, at NR-ledelsen i alle år har vært et DNT-samrøre. Det har gitt en uryddig og lite effektiv ledelse. NR har hatt en ledelse med fokus på fordeling av verdier mer enn å skape verdier, samt på kostnadskontroll. Hestesporten skal ha ros for at de husholderer godt innenfor trange rammer. Men hva med den del av kundene og store deler av spillemarkedet som burde hatt fokus på spill på hest, men som har øynene og oppmerksomheten hos konkurrentene? Spillerforeningen har påpekt dette viktige misforhold de siste 10 år.

Norsk Rikstoto trenger:

1.    Et selvstendig og uavhengig styre med nasjonal og internasjonal kompetanse i spillets forutsetninger. Et styre med fokus på vekst, økte milliard-inntekter og nødvendig kunde- og markedsforståelse.
2.    En administrativ ledelse med ekstrem kompetanse innen en optimalisering av spillets forutsetninger. Denne enkeltfaktor vil mer enn noen annen faktor prege fremtiden i spillemarkedet, og dermed forutsetningene og resultatene for NR.
3.    NR-styret må ha en klar ambisjon om å heve brutto omsetningen til 5-6 milliarder innen 3 år. De som skal bekle sentrale styre- og administrative verv, må ha en helt klar forståelse av å strekke selskapet mot dette realistiske mål. Vi viser til www.spillerforeningen.no

Erik Horn og Geir Lundh, som ledere i NR’s salg- og markedsavdeling, er spennende personer med mye kompetanse. Likeledes representerer Øvrevoll Galopp AS og Norsk Jockeyklub viktig kompetanse innen produktutvikling og spillerforståelse, f.eks ved forslag til gode skandinaviske fellesløsninger for hestesporten. Utfordringene ligger i at viktig kompetanse og gode innspill overstyres av personer fra ”travet” som bremser utviklingen.

Blant de som bremser utviklingen, er adm.direktør Arne Herberg, akkurat som forgjengeren Erik Mietle gjorde det. Yrkes- og erfaringsbakgrunn fra DNT-systemet eller Donald Duck-konsernet behøver ikke være den kompetanse et ambisiøst NR trenger. Snarere viser erfaringene at Guffen, Anton og Mikke Mus passer bedre i andre miljøer.

Det er personer i DNT-systemet, NR-styret og NR-ledelsen anno 2005 som bør fristilles for andre oppgaver, til beste for norsk hestesport. Svake resultater og utviklingen over flere år i et internasjonalt spillemarked tilsier at temaet ”ny ledelse” av Norsk Rikstoto må settes på dagsorden.

Harald Ruud
Leder i Spillerforeningen