Spillerforeningen mottok en mail fra adm.direktør Arne Herberg. Denne henvendelse inneholdt en rekke feil og påstander, som Spillerforeningens styre og flere medlemmer valgte å svare på. Spillerforeningens brev ble sendt til NR v/adm.direktør med kopi til medlemmer og varamedlemmer av styret i NR. Brevet og vedlegget nedenfor ble sendt 31. januar, og gjøres nå tilgjengelig gjennom vår web-side. Henvendelsen er viktig, da flere temaer går rett inn i de strategier NR og norsk hestesport bør følge for å få langt bedre økonomiske resultater.

Spillerforeningen  -  noen kommentarer til NR og Arne Herberg.

Adm.direktør Arne Herberg siterer Spillerforeningen feil. Han trekker konklusjoner på feil grunnlag. Han tillegger Spillerforeningen helt andre intensjoner enn hva vi har. Vi er skuffet og noe overrasket over Herbergs henvendelse.

”Hestesporten går glipp av milliardinntekter”.
Feil. Milliardbeløp er tapt i brutto omsetning de siste 10-15 år. Bare i 2004 anses lekkasjen til spill til utenlandske internettselskaper å utgjøre en milliard. Netto økonomisk bidrag til norsk hestesport utgjør betydelige årlige millionbeløp.

”Jokerpotten ble karakterisert som hestesportens undergang”.
Feil. Spillerforeningen har aldri hevdet dette. Vi har anbefalt en annen finansiering av jokerpotten, og at den bør begrenses til 10-20 millioner.
Jokerpotten fryser i dag et betydelig millionbeløp som normalt ville bidratt til høyere omsetning i flere spilleprodukt og gjort dem mer interessante. Dette er viktig for mange banespillere og storspillere.

”Jackpot m.m. ble fjernet/ endret umiddelbart”.
Vår holdning har vært at vinnere av 7, 6 eller 5 rett skal motta totalt gevinstbeløp i hver omgang. Hvis ingen har 7 rett, skal midlene gå til spillere med 6 og 5 rett. Dette sikrer full tilbakebetaling til spillerne i hver omgang. Dette vil møte større forståelse og interesse i mange spillergrupper, som i seg selv vil gi en positiv effekt på omsetningen.

”Spillerforeningen jobber aktivt for å få disse synspunkter på trykk i tabloidpressen”.
Feil. Vi har ikke ”disse synspunkter”. Vi har besvart henvendelser fra journalister når de har ringt eller sendt mail. At mange spillere ”har blitt lurt”, er korrekt. Blant annet har norsk hestesport skrevet ut V75-løp i 2003 og 2004 som ville gi favorittseiere, dermed lave premier, og i mange uker en sikret tilførsel av millioner til å bygge opp en større jokerpott. Prosessen ”har lurt” mange spillere og har vært bevisst fra sportens side.. Sportens ledere har selv beklaget løpsutskrivningen i TGN, uten å trekke de rette konklusjoner om hvorfor og hvordan produktet kan bli endret til det bedre.

”Oppslagene i Dagbladet og spesielt VG var kun egnet til å skade hestesporten”.
Det første 4 siders oppslaget i Dagbladet ville aldri kommet på trykk uten kontakt mellom redaksjonen og Spillerforeningen. Markedsdirektør Kvarme sto frem i TGN og ga oppslaget svært positiv omtale. Vi anslår meromsetningen ved Klosterskogen lørdagen etter til 5-6 millioner. Dette som en klar konsekvens av Spillerforeningens arbeid.
Flere oppslag i de nevnte aviser bygger på research som redaksjonene har gjort. Hvem redaksjonene har snakket med og hvilken dokumentasjon man har, er ukjent for oss. Vi selv har kun besvart spørsmål, og oppgitt at flere kommentarer baserer seg på ”noe vi har hørt”, og at redaksjonen selv må verifisere kommentarene gjennom andre kilder. Dette har avisene åpenbart gjort, og alle med mediabakgrunn vet at disse redaksjoner arbeider på en slik måte.

”Norsk Rikstoto klaget inn for Forbrukerombudet”.
Løpsutskrivningen har vært kritikkverdig. Norsk Rikstoto skal kvalitetssikre det produkt DNT leverer. Når V75-produktet ikke samsvarer med egen markedsføring, og man ikke synes å ville gjøre noe og konkret bedre løpsutskrivningen,  valgte styret i Spillerforeningen å klage Norsk Rikstoto inn for Forbrukerombudet for bl.a brudd på markedsføringslovens § 3.

”------ i ettertid også sendt flere oppfølgingsbrev til Forbrukerombudet”.
Selvsagt. Vi mener hva vi har dokumentert og lagt frem i klagen til Forbrukerombudet. Når adm.direktør Arne Herberg bagatelliserer saken gjennom intervju i TGN, og bl.a trekker urelevante sammenligninger til produkter hos konkurrenten Norsk Tipping, valgte vi å presisere visse fakta overfor Forbrukerombudet. Vi mener det er viktig å forklare og tydeliggjøre, ikke søke å bortforklare.

”Motivet …. skulle visst være løpsutskrivningen i V75, som for øvrig er DNT’s ansvar”.
Løpsutskrivningen blir nevnt i klagen til Forbrukerombudet som vårt ankepunkt. Med bedre løpsutskrivning vil V75-produktet blitt bedre, og det ville blitt samsvar mellom produkt og markedsføring. Med bedre løpsutskrivning ville det ikke vært grunnlag for vår klage og våre oppfølgingsbrev.
Å unnskylde Norsk Rikstoto ved at løsutskrivning er ”DNT’s ansvar”, blir feil. Norsk Rikstoto har et overordnet ansvar når de presenterer eget V75-produkt.

”Spillerforeningen må synliggjøre viljen til å påvirke NR’s beslutninger fortsatt er større enn markeringsbehovet for egen virksomhet på bekostning av inntjeningen i hestesporten”.
Spillerforeningen har siden 1996 ført en konstruktiv og positiv dialog med hestesportens ledelse. Det er vår fortsatte intensjon. Samtidig må vi forvente at sportens ledelse lytter til viktige kunder av norsk hestesport, og handler i tråd med hva det er enighet om.
Spillerforeningen har ambisjon om å fremstå oftere i mediene og gjennom egen webside. Vi akter å ta opp konkrete og viktige saker som vil tjene norsk hestesport, både økonomisk og gjennom kvalitet og bredde i løpsbanen. Hvis temaer blir reist, som der og da kan virke negative for enkelte, må det vises forståelse for at kritikk også kan være konstruktiv og nødvendig kritikk.
Alle forslag vi har fremmet gjennom disse årene har bygget på helhet. Forslagene bygger på at alle aktører vil få et netto økonomisk bidrag gjennom betydelig økt bruttoomsetning. Forslagene vi har fremmet, ville gitt mer netto til ”formålet” disse årene enn hva Norsk Rikstoto selv har bidratt med. Vi har god internasjonal dokumentasjon som underbygger våre forslag, og viser samtidig til Thalheimer-rapportene som Norsk Rikstoto fikk utarbeidet. Optimalisering av TBP er helt klart viktigste faktor for økt spill og et økt nettobidrag til sportens aktører. Ledelsen av Norsk Rikstoto har gjennom flere år sterkt undervurdert TBP, som et viktig grunnlag for omsetning og styrkede nettoresultat.