Spillerforeningen har fått gjenpart av et brev som ble sendt NR/ markedsdirektør Johan Kvarme 23. desember. Innholdet og spørsmålene i brevet taler for seg. Det virker som om Forbrukerombudet har satt fokus på de temaer knyttet til mfl (bortsett fra løpsutskrivning) som vi i Spillerforeningen har lag mest vekt på.
Brevet lyder i sin helhet:

”Norsk Rikstoto
Markedsdirektør Johan Kvarme
Postboks 404 Økern

MARKEDSFØRING AV PRODUKTET V75 – MFL. §§ 2 OG 3.

Forbrukerombudet skal føre tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring og avtalevilkår er i samsvar med markedsføringsloven (mfl). Kopi av loven følger vedlagt. Mer informasjon om Forbrukerombudet finnes på våre internettsider: www.forbrukerombudet.no

Vi har mottatt to henvendelser som gjelder Norsk Rikstotos markedsføring av produktet V75. Klagerne reagerer på at det ikke er samsvar mellom markedsføringen av produktet og dets reelle innhold, og at Norsk Rikstoto gjennom sin markedsføring villeder forbrukerne til å tro at premieutbetalingene er høyere enn hva de faktisk er. Kopi av henvendelsene følger vedlagt.

Markedsføringstiltaket reiser spørsmål etter mfl. §§ 2 og 3. Bestemmelsene setter forbud mot at det i næringsvirksomhet anvendes uriktige, villedende og utilstrekkelig veiledende fremstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester og andre ytelser.

Produktet V75 har blitt markedsført massivt gjennom flere kanaler, herunder: på TV, i riksdekkende aviser, på superboards og på egen nettside. Reklameteksten har blant annet vært som følger: ”Denne uken kan du vinne 48 millioner”.

Forbrukerombudet mener at det skal være samsvar mellom markedsføring og det produktet som markedsføres. Vi har imidlertid foreløpig ikke tatt stilling til hvilke konkrete krav som skal stilles til markedsføring av spilleprodukter, som eksempelvis V75.

Før vi behandler saken videre, ber vi om at Norsk Rikstoto besvarer følgende spørsmål:

·    Har en enkeltspiller vunnet 48 millioner kroner eller en toppgevinst av tilnærmet samme størrelsesorden? Dersom svaret er ja, når og hvor mange ganger har det skjedd?
·    I de tilfellene hvor Norsk Rikstoto har markedsført seg med at ”du kan vinne 48 millioner”, eventuelt med andre toppgevinster – hva har sannsynligheten vært for at en slik gevinst ville bli utbetalt til en spiller?

Tilbakemelding i saken imøteses senest innen 24. januar 2005.
For Forbrukerombudet
Bjørn Erik Thon