Forbrukerombudet
Postboks 4587 Nydalen

Rådgiver Frode Elton Haug

Lier, 29. november 2004.

AD KLAGE PÅ NORSK RIKSTOTO  -  V75.

Viser til klage av 22.ds.

Temaene som tas opp i klagen fra Spillerforeningen illustreres også gjennom markedsføringen fra Norsk Rikstoto foran V75-omgangen på Momarken lørdag 27. november.

NR gikk ut med offensiv markedsføring om at ”Denne uken kan du vinne 48 millioner”. Sannheten er en ganske annen.

·    Vedlegg:    Halvsidens annonse fra Norsk Rikstoto i Trav- og Galopp-Nytt torsdag
                              25. november.

Jeg selv ble intervjuet i flere riksaviser om V75-produktet sist uke. Jeg uttalte, på spørsmål fra journalistene, at ”på Momarken førstkommende lørdag er det umulig at jokerpotten kan bli utløst. Det er mer sannsynlig at premiene i de 5 premiegruppene blir lave, og at vinnerne er å finne innenfor hester som er rangert som 1-5-valg i spillet”.

Fasit for utbetalingene ble:

·    7 rett:        Kr 17.095,-
·    6 rett:        Kr      256,-
·    5 rett:        Kr        36,-

Hestene var rangert som:

·    1 stk vinner var et 4-valg.
·    1 stk vinner var et 3-valg.
·    4 stk vinnere var et 2-valg.
·    1 stk vinner var et 1-valg.

Resultatet ble altså dårligere enn mitt moderate anslag.

Det vesentlige for Forbrukerombudet er at denne forhåndsanalyse kunne også Norsk Rikstoto og Det Norske Travselskap gjøre. Disse visste at jokerpotten ikke kunne bli utløst. Disse visste at det var stor sannsynlighet for moderate eller lave premier.

Da representerer Norsk Rikstoto’s markedsføring også denne lørdag et helt klart brudd med markedsføringslovens paragraf 3. Det er ingen tvil om at mange tusen spillere med beskjeden eller ingen kompetanse i V75-spill (lottosegmentet) helt klart ble villedet av Norsk Rikstoto’s markedsføring i uken som gikk.

Vennlig hilsen
for Spillerforeningen