Spillerforeningen har mottatt foreløpig svar fra Forbrukerombudet. Ombudet kommenterer alternativer for hvorledes klagen skal bli behandlet. Spillerforeningen har anmodet om at klagen behandles raskt. Vi ser ingen grunn til at dette skal trekke ut i tid.

Vi har i vårt svarbrev av 11. desember også presisert visse forhold. Det gjelder spesielt grunnlaget for klagen veid opp intensjonene i markedsføringslovens § 3.

Vi understreker igjen at Spillerforeningen har hovedfokus på løpsutskrivning. Hvis denne gjøres bedre, slik at vanskelighetsgraden for V75-løpene blir høyere, vil snittpremiene gå opp og millionutbetalingene vil komme hyppigere. Det er sakens kjerne. Like sentralt har det vært i 2003 og 2004 at, til tross for at DNT har kjent til problemet, har dette miljø innen hestesporten gjort svært lite for å bedre løpsutskrivningen. Snarere har utviklingen gått i gal retning i 2004. Dette er ikke akseptabelt. Det skaper masse frustrasjon og irritasjon blant sportens faste kunder! Nå må DNT ta oppgaven med løpsutskrivning alvorlig!

Spillerforeningen har sendt et brev til DNT v/Tore Fyrand med flere konkrete spørsmål knyttet til løpsutskrivning. Vi og tusenvis av sportens kunder venter på svaret…….

Forbrukerombudets brev til Spillerforeningen, datert 07.12.04:

Spillerforeningen
v/Harald Ruud
Baches veg 10
3400 Lier

MARKEDSFØRING AV PRODUKTET V75  -  FORHOLDET TIL MARKEDS-FØRINGSLOVEN.

Forbrukerombudet skal føre tilsyn med de næringsdrivendes markedsføring og avtalevilkår er i samsvar med markesføringsloven. Kopi av loven følger vedlagt. Mer informasjon om Forbrukerombudet finnes på internettsidene våre http://www.forbrukerombudet.no/.

Vi viser til Spillerforeningens klage av 22. november 2004 vedrørende Norsk Rikstoto sin markedsføring av produktet V75. Det fremgår av klagen at dere reagerer på Norsk Rikstoto sin fremstilling av hvor store gevinster man kan vinne ved å spille V75.

Denne type markedsføring kan være problematisk i forhold til markedsføringsloven. Det er imidlertid mange aktører i tippe/lotterimarkedet, og Forbrukerombudet finner det hensiktsmessig å se hele markedet i sammenheng. Vi håper på å få anledning til å foreta en nærmere vurdering av markedsføring av spilleprodukter neste år.

Vi takker imidlertid for deres henvendelse, som vil være en viktig del av den bakgrunnsinformasjon vi behøver for å vite hvilke saker vi bør konsentrere oss om.

Dersom dere ikke kan akseptere at Forbrukerombudet ikke umiddelbart tar deres henvendelse opp til realitetsbehandling, gjør vi oppmerksom på at avgjørelsen kan bringes inn til vurdering for Markedsrådet. Begjæring om dette sendes Forbrukerombudet innen 3 uker fra det tidspunkt underretning om vårt standpunkt har kommet til dere.

for Forbrukerombudet

Stian Schilvold