Spillemarkedet er i dramatisk endring. Flere, nye og stadig bedre tilbud blir tilgjengelig. Produktutvikling blir helt avgjørende i tiden fremover for bedret årlig totalomsetning og mer positive driftsresultater for Norsk Rikstoto. Resultatene kommer ikke av seg selv.
Spillerforeningen er tydelig på medisinen som trenges: Følg Thalheimer! Følg rådene fra kompetansespillerne, som representerer 75 % av all NR-omsetning! Følg innspillene fra Spillerforeningen! Husk: Utfordres og provoseres ”motoren i spillet” ytterligere, vil lojaliteten hos mange over det ganske land bli satt på prøve. Det spilles for over en milliard årlig fra Norge til utlandet allerede. Det tallet vil øke.


La meg illustrere utfordringene ved å ta med noen ord om et meget attraktivt spilletilbud som har kommet på markedet – kanskje det beste og økonomisk mest interessante tilbud for skandinaviske spillere noensinne, nemlig: www.betonbet.net

En viktig utfordrer.

BetOnBet er etablert i London, er utviklet og blir drevet av norske interesser. BetOnBet er verdens første og eneste Betting Exchange med dynamisk konto. Dynamisk konto innebærer for deg som kunde at du kan legge ut spill for salg og/eller forespørre om odds uten at du blir trukket på konto før selve spillet blir gjennomført. En genial og meget kundevennlig ordning!

Hos BetOnBet setter kundene selv sine egne odds, som sin egen bookmaker, og brukere fra Norge og hele Europa spiller mot hverandre. Selskapet selv tar kun 3-4 % i kurtasje. Helt fantastisk, meget brukervennlig, og absolutt økonomisk interessant for seriøse spillere som følger med på debet og kredit. At storspillere og kompetansespillere da gis gode muligheter, blir selvsagt.

Spilleobjektene som tilbys, finnes det nesten ingen grense for. Flere divisjoner i fotball, mange idrettsgrener, og selvsagt trav og galopp daglig fra hele Europa. Også politikk og målbare hendelser i samfunnet kan legges ut som spilleobjekter. Som din egen bookmaker er det bare å slippe fantasien løs! BetOnBet kan dessuten tilby en multi-mulighet, hvor alle spill kan kombineres for å heve vanskelighetsgraden. Dette pirrer oddsspillerne, slik vi kjenner det fra trippel, V5, V75 og oddsproduktene fra Norsk Tipping.

Med Norsk Rikstoto inn i fremtiden.

Dette er det styret, direktøren og markedsdirektøren i Norsk Rikstoto møter. Med løsninger over internett befinner vi spillere oss i en internasjonal verden. Vår verden er ikke lenger lukket til et miljø rundt Momarken, Biri og Bjerke. Den dagen spillerne tar datamaskinen i bruk for fullt, fra den dagen settes også lojaliteten virkelig på prøve. Da blir tilbud og etterspørsel reelt satt opp mot hverandre. Norsk Rikstoto og norsk hestesport skal vite at den dagen er svært nær.

For DNT og NR legger dette noen klare føringer:

·    NR må ha ansvar for økonomi, spill og produktutvikling, og ha baneselskapene underlagt. Det gir totalansvar for økonomien.
·    DNT må konsentrere seg om å få best mulig materiell i løpsbanen.

En eviglang organisasjonsdebatt, slik den har pågått i 10-20 år innen sporten, har vært meget ødeleggende. Småkonger over det ganske land tror de kan være med på alt, styre alt, delta i alt, og diskutere alt – som i et misforstått demokrati. Å sløse slik med tid og ressurser er kun mulig med betydelige og ineffektive midler over landbruksdepartementets budsjett. Norsk hestesport trenger klar fordeling av ansvar og en ledelse som vet å holde troppene (DNT, forbund og lag) på plass. Mye av disse forslag ligger nå på bordet. Adm.direktør Arne Herberg bør være den person som bør ha dette overordnede ansvar. Han synes å være personen egnet til det. Gi ham og NR-styret all makt!

Jeg stresser dette punkt fordi sportens mange organer har hatt en selvopptatt evne til å delta i all debatt om utvikling av NR-produktene. Dette går ikke! Det nytter ikke at synsere i tykt og tynt skal ha en mening, at alt skal lyttes til, og at målet skal være å lage et minste felles multiplum for hva man skal komme ut med. Det er forskjell på adferd og innsikt hos en mor som spiller for kr 50,- i lyntoto, og kompetansespilleren som omsetter for kr 30.000,- samme lørdag. Sistnevnte er minst 600 ganger så viktig, og har normalt et ganske annet og mer reflektert forhold til alle faktorer innen spillet. Da hjelper det ikke at ”mor” er ei hyggelig kone, som alle respekterer, som alle setter pris på, og som alle ønsker velkommen i spillet. Lottospillerne er viktige, men de er ikke viktigst.

Årsomsetningen hos NR er skandaløst lav. Det har den vært i alle år. Store markedsandeler er tapt. Reelt sett har man blitt halvert! Tidligere direktør Odd Johnsrud sa det ganske treffende i TGN 27.01.98: ”Vi var rett og slett ikke der vi trodde vi var”. Helt korrekt! Man har aldri visst hvor man var. Man har bare visst hvor man har sugerørene. Man har erfart at krokete ror gir lang fjord. Nå er det på tide at ”småkongene” lærer å kjenne sin besøkelsestid. Det er på tide at Norsk Rikstoto legger strategien, og at alle andre lærer å dra i riktig tauende. Litt militær presisjon bør man da kunne forvente i en milliardbedrift, selv av HV-folk…….

Produktutvikling – av hva og for hvem.

Spillerforeningen har i alle år vært meget tydelige. Vi, professor Thalheimer og redaktør Bjørn Håkonsen, Spillernes Blad, har vært enige. Våre anbefalinger har vært parallelle. Hovedpunktet har vært: Optimaliser spillerandelene! Dette er spesielt viktig i Norge hvor betingelsene for spillet er så dårlige som de er. Man har tapt milliardbeløp på ikke å ha gjort dette tidligere.

Vi anbefaler gjennomført innenfor 18 måneder:

·    DD opp fra 70% til 80%
·    V75 opp fra 60% til 67%, senk grensen til kr 1,- for utbetaling til systemer ved 5 rett, og hvis ingen har 7 rett, skal hele 7-er-potten gå til de med 6 og 5 rett i samme omgang.
·    V5 og V65 opp fra 65% til 70%.

Ingen andre tiltak vil gi mer netto til norsk hestesport etter break even (punktet når økt omsetning gir samme netto etter endring) enn dette.

NR har varslet endringer for DD, både endring i spillerandel og egne TV-sendinger fra ultimo august. Det er bra. Husk da å sette spillerandelen til 80% med en gang. Antydningen om å sette den til 75% vil ikke gi noen seismiske utslag hos de mange, erfarne spillerne som har passert den sexuelle lavalder.

Norsk hestesport har et godt chassis, når man tar hensyn til kilometerstanden og lave kostnader hvert år til vedlikehold. Mange av oss holder ut, og føler fortsatt en viss lojalitet til et miljø som har gitt mange av oss mye opp gjennom årene. Dessuten er det jo slik at pirajaer ikke spiser hverandre.

Derfor har jeg et inderlig ønske, ikke minst til beste for norsk hestesport selv, at de tar de grep som Spillerforeningen har anbefalt. Bilen går best når motoren er vedlikeholdt og på plass.

Hva om Sørlandets Travpark ble privatisert?

Litt for mange innen hestesporten fortviler over spilletilbud over internett. De frykter konkurransen. Jeg hører ikke til dem. En liberal holdning og et fritt marked vil over tid få frem det beste i de beste. Jeg regner med at Norsk Rikstoto vil være en slik aktør.

Like mye tror jeg på samarbeid og allianser. Det er ikke utenkelig at det fra mangt et spilleselskap, utenfor NR, kan tilflyte midler til drift av norsk hestesport. Sponsormidler til trenere, kjøp av hest, sponsing av løp, sponsing av anlegg eller deler av anlegg.

Jeg gjorde meg en refleksjon etter å ha lest TGN forleden. Hva om Sørlandet Travpark, som sliter tungt økonomisk, gikk konkurs. Hva om en privat aktør kjøpte opp anlegget. Hva om vi fikk en fri og selvstendig bane, utenfor NR- og DNT-systemet, som gikk sine egne veier. Som inviterte til travløp, og som arrangerte travløp, som en hvilken som helst annen. Som gikk inn i et kontraktsforhold med NR om TV-sendinger og annet. Det går ikke, sier du, for denne aktør får ikke driftsmidler fra DNT eller NR, og da har han ikke penger. Konsesjon, sier du. En godkjennelse hos myndighetene sentralt skal la seg ordne. Myndighetene, kanskje også landbruksetaten, etter noe påtrykk fra Stortinget og tyngre departementer, vil åpne for slik drift. Jeg tror faktisk det vil være bred politisk interesse for mer rasjonell og spennende banedrift i Norge. Og pengene, jo de kan vi ordne fra BetOnBet eller et annet profesjonelt selskap. Jeg spør: Hva da?

Det kan hende noen av oss tenker at vi om noen år ikke trenger DNT eller NR i det hele tatt. Private aktører vinner innpass av naturlige årsaker på alle områder i samfunnet. Innen skole, helse, veibygging, vedlikehold, renovasjon, jernbanedrift. Nesten alt, bortsett fra politi, Forsvar, domstoler, og litt til. Hvis ikke DNT og NR skjerper seg, kan det meget vel gå slik at de selv blir utkonkurrert og ikke bare noen av NR’s spilleprodukter. DNT og NR er tross alt ikke annet enn organisasjoner som skal tjene som en ramme rundt spillet, hesteholdet, oppdrett, og alt som godt er rundt ”den norske hest”. DNT og NR er ikke selve målet for sportens virksomhet. De er midler for å nå målene.

I en slik ramme kan Sørlandet Travpark AS utmerket godt være en privat aktør som arrangerer travløp, bilstevner, andre kulturtilbud, underholdning for barn, utstillinger, forretningsvirksomhet – name it. I dag er banen et tomt skall, med en stor og tom parkeringsplass, hvor man kan kjøpe seg en liten halvliter i 2. etasje, og hvor det ellers skjer omtrent ingenting. Jeg tror faktisk ikke vi har så mye å tape på at kreative og sterkere økonomiske krefter får slippe til. Derfor sier jeg: Velkommen www.betonbet.net. Lykke til!